Ik heb bij Nederlandse lezen examen 63% gescoord maar onderaan staat dat ik 3 heb als einde cijfer hoe kan dat nou?

Ik heb verwacht dat 63% is 6,3 als cijfer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Het lijkt mij het beste dat je dit bespreekt met het instituut dat dit examen bij jou heeft afgenomen. Als er een fout zou zijn gemaakt kunnen alleen zíj dat herstellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
welke manier hebben ze misschien gebruikt dat ze 3 hebben als einde cijfer Alvast bedankt Amadea
Amadea
9 jaar geleden
Dat kan ik nagaan als ik weet om wat voor examen het gaat. Hoe heet het instituut?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toa

Het beste antwoord

Voor die toetsen berekent de computer als uitslag naast de niveaubepaling automatisch een cijfer. Wanneer een kandidaat het beoogde niveau niet behaalt, wordt daar een onvoldoende cijfer aan verbonden. Het laagst haalbare cijfer is een 1. Er worden alleen hele cijfers toegekend.

Hoe komt dat cijfer tot stand?
Om een uitslag te kunnen bepalen, moet in ieder geval aan de precondities voldaan zijn. Om een voldoende voor een niveau te behalen dient een kandidaat op alle onderdelen minimaal het getoetste niveau te beheersen. Excellente uitwerkingen op bepaalde deelaspecten kunnen onvoldoende uitwerkingen op andere deelaspecten niet compenseren. Wanneer de kandidaat op één deelaspect lager scoort dan het getoetste niveau kan hij dus nooit een voldoende voor de toets halen.
Wanneer de kandidaat op alle onderdelen het getoetste niveau behaald heeft volgt in eerste instantie het cijfer 6. De kandidaat kan vervolgens een hoger cijfer krijgen doordat plusscores worden toegekend voor excellent uitgewerkte deelaspecten (dit zijn onderdelen waarop de kandidaat hoger gescoord heeft dan het getoetste niveau). Wanneer de kandidaat het niveau niet behaald heeft volgt automatisch een onvoldoende cijfer. Welk cijfer dat precies is hangt af van het aantal min- en plusscores (deelaspecten waarop de kandidaat lager of hoger gescoord heeft dan het getoetste niveau).

Voor alle niveautoetsen geldt een cesuur van 80% correct op het betreffende niveau. Dat wil zeggen dat de kandidaat minstens 80% van de items goed moet maken om te bewijzen dat hij het betreffende niveau beheerst. Voor elke toets moet dus (voor elk niveau) een bepaald aantal items goed gemaakt worden.

Jij hebt dus de voor een TOA leestoets benodigde 80% niet weten te halen, en daarom heb je een onvoldoende.
Amadea