Bij een inductief rapport worden op basis van een aantal waarnemingen algemeen geldende conclusies getrokken. De conclusies zijn aannemelijk, maar niet onontkombaar.

Een voorbeeld van een inductieve redenering:

In een park wordt de kleur van afzonderlijke eenden bekeken.

De eerste eend in het park is bruin.
De tweede eend in het park is bruin
.....
De laatst waargenomen eend in het park is bruin.

De conclusie luidt: Alle eenden in het park zijn bruin.

Deze conclusie is misschien wel aannemelijk, maar niet logisch onontkoombaar: er kan een witte eend over het hoofd gezien zijn.

Bij een deductief rapport worden op basis van aannames conclusies getrokken. Deze conclusies zijn logisch onontkombaar.

Een voorbeeld van een deductie is de toepassing van een algemene regel op een specifieke situatie:

De algemene regel luidt:
Als het regent, wordt alles wat buiten staat nat.

Verder is bekend:
Het regent.
De auto staat buiten.

De logisch onontkoombare conclusie luidt: De auto wordt nat.
Antoni