Van welke code moet ik uitgaan als er geen code op een potlood staat?

Mijn docent van wil graag dat we een HB potlood gebruiken. Nou heb ik 2 potloden waar geen code opstaat. Het uiterlijk ziet er wel uit als die van de bekende Hb's. Een geel potlood met een code erop en een roze gummetje aan het uiteinde. Kan ik uitgaan van een HB potlood?

Toegevoegd na 5 minuten:
zo ziet het potlood eruit maar dan zonder HB-code erop

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

De HB potloden zien er net zo uit als de B1 B2 B3 enz. Je kunt het voelen aan de hardheid, maar daarvoor moet je waarschijnlijk meer ervaring hebben.
Als je van iemand anders even een HB mag gebruiken kan je voelen of de grafietstift even hard is. Want dat is wat de leraar wil. Een zachter potlood geeft warmere lijnen en is beter voor bijvoorbeeld schaduwwerking.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat voelen is een beetje moeilijk. Gewoon een paar streepjes zetten met die twee (dus die van jou en een waarvan je zeker weet dat het HB is), dan zie je vanzelf of de hardheid hetzelfde is. Zelfde puntscherpte gebruiken!
Ivana
9 jaar geleden
Met voelen bedoelde ik natuurlijk op papier. Voor iemand die veel tekent zou dit duidelijk geweest zijn. ;)
Je kunt er van uit gaan dat als er op een potlood geen merk staat dat het een HB is tenzij je vermoed dat er een foutje is gemaakt bij het maken (je koopt een doos met 12 verschillende potloden met alle soorten en op twee potloden staat niets).