Mag je als ouder je 18 jarige zoon zijn studie bepalen?

Mijn moeder beweert dat ze zomaar mijn studiekeuzes kan kiezen voor mij en ik zou haar graag het tegendeel willen bewijzen (in de vorm van een wet of mensenrecht?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze ook de kosten op zich neemt.. dan lijkt me dit wel. Echter is dit niet verstandig, een studie die je tegen je zin doet, wordt er niet makkelijker op, de kans op falen is groter, dit omdat er geen of weinig motivatie is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ouders kunnen niks meer bepalen als je 18 bent ze hoeven echter ook niet meer te betalen!
ronron1212
9 jaar geleden
Niet voor de studie maar wel voor voeding en onderdak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen indien je dat zelf niet kunt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Supertub, nee dan nog niet in beginsel. Als je onder curatele wordt gesteld (dat gebeurt echt pas in uiterste gevallen) dan ben je meestal niet in staat een studie te volgen, dus nee dat kan niet. @crea, dan nog kan het juridisch niet. Zijn moeder kan de inschrijving voor een onderwijsinstelling in elk geval niet voltooien zonder zijn toestemming (tenzij ze een strafbaar feit wil plegen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee daar kun je geen wet over vinden, niet die bewijst dat jouw moeder het alleenrecht heeft om jouw studiekeuze te bepalen maar ook niet andersom: dat jij het alleenrecht hebt. Dat heb je alleen als je op jezelf woont en zelf de studie kan betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pelle, dat laatste klopt gewoon niet. is juridisch in elk geval onzin. De wet zegt namelijk INDIRECT dat de wil van de meerderjarig van doorslaggevend belang is. Zo simpel is het. De student tekent voor de studie. Als hij iets anders inschrijft dan zijn moeder wil kan zij weigeren te betalen, maar juridisch kan ze je echt op geen enkele manier tegenhouden je eigen studie te volgen en dwingen iets anders te volgen. Als zij namens zoonlief, tegen zijn wil, tekent is dat strafbaar(!), dus dat is weldegelijk wettelijk vastgelegd. juridisch gezien maakt het feit dat je thuiswoont niks uit. Daarnaast, in Nederlnad kennen we de DUO met stufi en een kleine lening en een bijbaantje kan echt rondkomen en is het niet zo duur dat je daardoor moet laten tegenhouden. En ja, een bijbaan kan tijdens je bachelor zeker (master niet altijd) en lening is niet per definitie erg. Zeker niet met een rente van 0,6%. Of je dat moet willen is een ander verhaal, maar juridisch en praktisch kan de student geheel zelfstandig handelen op het punt vsn studiekeuze....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat je verplicht kunt worden om de studie te doen die je moeder wil, ik zeg dat zij niet verplicht is de studie die jij wil te moeten betalen, zie ook mijn reactie op het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat begrijp ik, ik verwijs echter naar je stuk over dat het niet in de wet terug te vinden zou. zijn Je alleenrecht op het kiezen van de studie is zowel wel qua keuze (zelf tekenen) als praktisch/financieel (lening van DUO) is wettelijk wel degelijk indirect vastgelegd. Dat het prettiger is dat mams en paps meebetalen spreekt voor zich, maar het alleenrecht op de keuze is indirect gewaarborgd ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens, die nuance aan je reactie (hier) heb ik toegevoegd omdat het in beter in de context van de vraag valt op die manier. De vragensteller zocht immers juridische argumenten.

Antwoorden (2)

Nee dat kan en mag (juridisch) natuurlijk niet. Er worden in dat geval vele wetten geschonden:

Reden 1: Het kan niet. Je moet een studie, ik ga even uit van het hoger onderwijs (hogeschool of universiteit), je inschrijven d.m.v. studielink met je DigiD. Alleen jou eigen DigiD (met een ander DigiD kan niet). Je DigiD is digitale ID, dus dat iets dat alleen van jou is. Gebruikt je moeder je DigiD zonder jouw toestemming, dan pleegt ze een strafbaar feit (namelijk het vals ondertekenen (want dat doe je digitaal met DigiD) van een formulier, vergelijkbaar met het vervalsen van een handtekening). Ze is dan strafbaar volgens art. 225 Sr.

Reden 2: Je zelfbeschikkingrechts (lichamelijk integriteit) mag niet geschonden worden en zeker niet in zo'n lichtzinnig geval. Je kan niet verplicht worden de studie te volgen. Op je 18e ben je volwassen en hebben je ouders geen zeggenschap meer over je, op geen enkele manier. ze moeten je voorzien in onderhoud tot je 21, maar op je 18e mag je alles doen wat binnen de wet valt, dus ook het kiezen van je studie.
Schenden je ouders dit, dan schenden ze o.a. de eerbiediging van je persoonlijk leven (denk aan een schending vergelijkbaar met artikel 8 van het EVRM, i.c.m. met art. 93 en 94 van de Grondwet werkt het evrm direct door in Nederland).

Reden 3: De onderwijsinstelling mag jouw gegevens niet aan je moeder geven als je daar geen toestemming voor hebt gegeven (zie wet bescherming persoonsgegevens). Nu is het op hogescholen en universiteiten per definitie dat je ze in GEEN toestemming geeft. Hierdoor mag de hogeschool of universiteit helemaal niet vertellen aan je ouders hoe het gaat. Je moeder kan het niet controleren.

Daarnaast zijn er tal van andere wetten te bedenken die dan geschonden worden als ze dat zou doen. Overigens, misschien kan je gewoon met haar praten en haar in redelijkheid over te halen dat het geen zin heeft, aangezien je dan gewoon niet komt opdagen. Anders dan bij je middelbare school wordt je in het hoger onderwijs (hoe ze dat in het MBO doen weet ik niet) niet gestraft (althans geen nablijven of zoiets) als je niet komt opdagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een perfecte antwoord, heb er helemaal niks meer aan toe te voegen. +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@EvoTech: thanks!
Ivana
9 jaar geleden
Dit zal voor Vasto een grote geruststelling zijn. ;)
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt inderdaad zeggen dat je nooit verplicht bent om en uitgekozen studie te volgen maar je ouders kunnen wel weigeren te betalen aan de door jou uitgekozen studie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus. Geweldig antwoord.
Ik neem aan dat je precies weet welke studie je wilt volgen? Dus weet je ook precies welke vakken je moet volgen enzo. Het volgende komt misschien harder over dan ik eigenlijk bedoel (dus sorry daar over, wil je moeder uiteraard niet uitschelden ofzo), maar jij bepaald zelf welke studie je wilt doen voor je toekomstige baan en niet iemand anders. Hoe je het zo beschrijft wilt je moeder jou leven beheersen door jou een studie te laten doen die je niet wilt. Het is in feite jou toekomst en niet die van je moeder.Tuurlijk wil je als moeder (ouder) het beste voor je kind, maar je moet ook weten dat je kind (in dit geval jij dus) zijn eigen keuses moet maken, (maar ook eigen fouten). Je zou er met de school over kunnen praten en de situatie uitleggen en hun kunnen je daarbij helpen.