Op de website van de onderwijskiezer vind je de beschrijving van de opleidingen tot 'Ambachtelijk houtbewerker': http://www.onderwijskiezer.be/v2/beroepen/beroep_detail.php?beroep=291&var=HOGER&richting=122
Langs de tab 'Beschrijving', vind je als 2de tab 'Opleiding'. Je krijgt daar een volledig overzicht van alle opleidingen op alle niveaus die met hout bewerken te maken hebben.
Je vindt de meubelmaker bij het deeltijds beroepssecundair onderwijs, bij de leertijd (= 4 dagen werken en 1 dag theorie) en bij het secundair volwassenenonderwijs.
Bij het hoger onderwijs (bachelor) staat enkel 'Houttechnologie'. Ik denk dat dit de enige opleiding is die met hout te maken heeft op dat niveau. Deze opleiding kan je volgen aan de Hogeschool Gent (Campus Schoonmeersen): http://fnt.hogent.be/opleidingen/houttechnologie/.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Vlaanderen (want in België hebben we verschillende onderwijssystemen) bestaat er weldegelijk een HBO-opleiding rond houtbewerking. In deze link kan je alvast meer informatie opzoeken over de opleiding en of deze aan je eisen voldoet. Anders dan in Nederland behoort HBO (Hoger Beroepsonderwijs genoemd in Vlaanderen) niet tot het hoger onderwijs. HBO situeert zich namelijk tussen het secundair onderwijs (middelbaar onderwijs) en het hoger onderwijs. Je ontvangt er dus geen bachelordiploma mee. HBO is een onderwijsniveau voor volwassenen die zich graag praktisch willen bijscholen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Rechtzetting: in tegenstelling tot wat ik schreef in de oorspronkelijke tekst, behoort het Hoger Beroepsonderwijs dus weldegelijk tot het hoger onderwijs en krijg je na je 2 of 3 jaar een diploma. Een HBO-diploma is echter niet hetzelfde als een bachelordiploma.

Wat is dan het verschil tussen HBO en Bachelor?

De HBO-opleidingen zijn in het leven geroepen voor afgestudeerde scholieren uit het secundair onderwijs die school (of eerder "theoriemoe") zijn, maar toch een hoger diploma willen. Bijgevolg is een HBO-opleiding praktisch gericht.

Wat is dan het verschil tussen Professionele Bachelors en HBO?

Een Professionele Bachelor is inderdaad ook praktisch gericht, maar biedt daarnaast ook een grote theoretische bagage. Met een Professionele Bachelor worden studenten klaargestoomd om meteen op de arbeidsmarkt ingezet te worden. Het verschil met HBO is dus de theoretische dimensie.

Ik heb HBO gedaan en wil nu aan een Professionele Bachelor in hetzelfde interessegebied beginnen. Moet ik nu opnieuw drie jaar naar school?

Waarschijnlijk niet, want bij de inschrijving in een hogeschool (die organiseren de Professionele Bachelors), kan je een vrijstelling verkrijgen voor "eerder verworven kwalificaties". Dat zijn competenties die je in het verleden al verworven hebt en waarvoor je dus niet opnieuw moet slagen. In de praktijk zou het dan betekenen dat je bijvoorbeeld enkel de theoretische vakken moet volgen en je opleiding daardoor in één of in twee jaar kunt afronden.

Toegevoegd na 2 dagen:
HBO: Bouw- en Houtconstructie:

http://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_hbo_detail.php?richting=49&vak=36
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
In de tweede zin van je antwoord schrijf je "In deze link...". Die link ontbreekt echter (nog) bij je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Antoni, hieronder de link: http://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_hbo_detail.php?richting=49&vak=36 Rechtzetting: in tegenstelling tot wat ik schreef in de oorspronkelijke tekst, behoort het Hoger Beroepsonderwijs dus weldegelijk tot het hoger onderwijs en krijg je na je 2 of 3 jaar een diploma. Een HBO-diploma is echter niet hetzelfde als een bachelordiploma. Wat is dan het verschil tussen HBO en Bachelor? De HBO-opleidingen zijn in het leven geroepen voor afgestudeerde scholieren uit het secundair onderwijs die school (of eerder "theoriemoe") zijn, maar toch een hoger diploma willen. Bijgevolg is een HBO-opleiding praktisch gericht. Wat is dan het verschil tussen Professionele Bachelors en HBO? Een Professionele Bachelor is inderdaad ook praktisch gericht, maar biedt daarnaast ook een grote theoretische bagage. Met een Professionele Bachelor worden studenten klaargestoomd om meteen op de arbeidsmarkt ingezet te worden. Het verschil met HBO is dus de theoretische dimensie. Ik heb HBO gedaan en wil nu aan een Professionele Bachelor in hetzelfde interessegebied beginnen. Moet ik nu opnieuw drie jaar naar school? Waarschijnlijk niet, want bij de inschrijving in een hogeschool (die organiseren de Professionele Bachelors), kan je een vrijstelling verkrijgen voor "eerder verworven kwalificaties". Dat zijn competenties die je in het verleden al verworven hebt en waarvoor je dus niet opnieuw moet slagen. In de praktijk zou het dan betekenen dat je bijvoorbeeld enkel de theoretische vakken moet volgen en je opleiding daardoor in één of in twee jaar kunt afronden.