hoe rond je het schoolgemiddelde af?

Een vriend van mij zit in de derde vmbo-t. De school laat je overgaan bij 0 tot 2 verliespunten en hij heeft er 1.8.
Toch vind de school dat hij niet over kan, omdat zijn gemiddelde (van alle cijfers) een 5.97 is inplaats van een 6. Nu is mijn vraag of de school verplicht is om deze 5.97 af te ronden naar een 6. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal gesproken wordt dit afgerond naar een 6, maar de beslissende leerkrachten kunnen ook beslissen dat niet te doen, dit omdat de leerling niet klaar is voor het volgende leerjaar, of te weinig inzet toont bijvoorbeeld. Een cijfer is dus niet altijd doorslaggevend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat staat er over dat gemiddelde cijfer in de schoolgids want juist DAT is belangrijk en daar zeg je niets over. Hoe moet het afgerond worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is juist het probleem, er staat niets over afronden in de schoolgids.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er niets in de schoolgids staat kun je ook niet vragen ' Nu is mijn vraag of de school verplicht is om deze 5.97 af te ronden naar een 6' want daar zijn geen landelijke regels voor.

Antwoorden (1)

Een 5,97 wordt naar boven afgerond, maar dat wil niet zeggen dat hij over gaat. De school beslist of leerlingen overgaan naar een andere groep of klas. De school baseert het besluit vooral op de werkhouding en de cognitieve ontwikkeling van de leerling. Het oordeel is bijvoorbeeld gebaseerd op observaties, toetsen en een gesprek met de interne begeleider. De school moet de beslissing beargumenteren aan de hand van het dossier van het kind. Bent u het met het besluit niet eens, dan kunt u bezwaar maken bij de klachtencommissie van de school.

Hij heeft dus wel recht op uitleg.