Waar kan ik de boekenlijst van mijn studie vinden?

Dit jaar begin aan de HBO opleiding Elektrotechniek aan de HU. Ik weet echter niet welke boeken ik moet hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat krijg je nog te horen van school.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt alle twee!

Het beste antwoord

Dat staat ongetwijfeld in de studiegids, per vak staat het vermeld (althans zo werkt dat op universiteiten). Maar, als ik een gouden tip mag geven: koop geen enkel boek nu!

Je zult zien dat de helft van de boeken niet worden gebruikt, je zult ook zien dat docenten weliswaar een boek voorschrijven maar dat er amper inkijkt en etc. Je doet er goed aan de boeken die je daadwerkelijk nodig hebt na het eerste college (eigenlijk na de eerste 3/4 colleges) pas te kopen. Scheelt je duizenden euro's. Heb vaak genoeg geziendat een docent een boek voorschreef dat hij zelf had geschreven, waaruit dan tien bladzijdse (die je dan ook in de bieb kunt checken) tot de stof behoorden. Mensen die het boek kochten deden dat eigenlijk voor niets. Dus ik zou nog even een paar weekjes wachten....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij wel verstandig de boeken te kopen, je kunt ze aan het eind van het jaar verkopen via Bol.com of marktplaats, het is lastig als je de les niet thuis kan voorbereiden of onderdelen daarvan na kan kijken. Op het HBO is het niet gebruikelijk dat je alle boeken tegelijk koopt, je krijgt in de loop van het schooljaar steeds een aantal boeken die aangeschaft moeten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf op universitair niveau gestudeerd, dus hoe het op HBOs e.d. zit durf ik niet te vertellen, maar ik vermoed dat het niet heel anders is. Boeken vooraf kopen wordt vrijwel altijd afgeraden, dat wordt je ook door werkelijk iedereen afgeraden. Het heeft amper zin om nu al je boeken te kopen, je kunt gerust een weekje wachten. Als je ziet dat je de boeken nodig hebt kan je ze direct kopen. De levertijden zijn doorgaans heel kort en in grote steden zit bij elke universiteitslocatie en/of faculteit een boekhandel met de boeken die je dat semester nodig hebt op voorraad. Dus ik zou me er niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dan nog aabc, na 3/4 colleges weet je echt niet hoevaak je dat boek wel gaat gebruiken of je hebt al een paar colleges niet goed kunnen doorlopen zonder boeken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pelle, mijn ervaringen zijn toch anders en ik weet uit eigen ervaring dat dat voor de meeste studenten net zo is (althans op universiteiten). Je merkt snel genoeg of je behoefte hebt aan een bepaald boek of niet. Docenten hebben de neiging om een reeks boeken voor te schrijven, die amper worden gebruikt (zij zijn dan ook werkelijk waar de enige die het advies geven om alles vooraf aan te schaffen). Dat is een algemene bekendheid. Het advies dat nieuwe studenten krijgen is altijd om niet direct alle boeken aan te schaffen. Dat werkt enkel op de middelbare school. In het hoger onderwijs behaal je daar geen voordeel mee, het is vaak een verspilling van geld! Paar colleges zonder boeken is in het hoger onderwijs volgen is zelden een probleem (echt waar, ik heb het cum laude gehaald). Docenten verwachten officieel wel dat je het voorbereidt, maar ze weten ook dat niemand het doet. De mensen die het wel deden (ikzelf niet) zaten zich dan ook soms te vervelen. Misschien dat ze het op HBO daar iets strenger in zijn, omdat het wat schoolser is, maar een echt issue is het niet. De levertijd van de boeken is geen issue (ze liggen om de hoek van de universiteit of hogeschool). Nu al kopen is gewoon geldverspilling. Koop ze na de eerste colleges. Niet nu al. Bovendien krijg je van je studievereniging meestal korting en kan je de boeken daar altijd kopen. Dat levert een mooie korting op. Overigens op universiteiten gaat het meestal om Engelstalige boeken. Dan kan je ze ook bij Amazon of een Engelse boekhandel kopen, dat kan soms wel meer dan 75% schelen, maar dan zijn de levertijden soms hoger. Dat is het enige geval waarbij ik kan bedenken dat ze nu al zou bestellen. In de overige gevallen, pak nog wat rente mee op je spaarrekening.