welke instelling regelt de internationale diploma`s?

beste,

Voor mijn studie in het buitenland, moet ik een certificaat opsturen dat ik hier een opleiding heb afgerond om daar verder te gaan met een hoger niveau.
Mijn school geeft zelf geen certificaten uit en hebben mij doorverwezen naar een instelling die ze uitgeeft. Alleen ze wisten de naam niet.

Dus weet 1 van jullie welke instelling gecertificeerde internationale diploma`s uitgeeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Over een certificaat vind ik geen informatie.

Wel staat op deze website http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/onderwijs-en-internationalisering/vraag-en-antwoord/hoe-laat-ik-mijn-nederlandse-diploma-voor-het-buitenland-waarderen-of-erkennen.html dit:

"Hoe laat ik mijn Nederlandse diploma voor het buitenland waarderen of erkennen?

Hoe u uw Nederlandse diploma kunt laten waarderen of erkennen voor het buitenland, hangt af van de opleiding die u heeft gevolgd. Als het ministerie van OCW uw opleiding erkent, kunt u uw diploma laten legaliseren door DUO. U kunt ook een statusverklaring aanvragen om aan te tonen wat uw diploma waard is.

Diploma legaliseren

Door legalisatie weten buitenlandse autoriteiten dat het document rechtsgeldig is. Alleen diploma’s van door OCW erkende opleidingen komen voor legalisatie in aanmerking. Om uw Nederlandse diploma te laten legaliseren kunt u terecht bij DUO. In het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO) kunt u opzoeken of OCW uw hoger onderwijs diploma heeft erkend.

Statusverklaring diploma

Met een statusverklaring kunt u in het buitenland aantonen wat uw opleiding in Nederland waard is:

◾Voortgezet onderwijs
Om in het buitenland aan te tonen wat uw middelbare schoolopleiding waard is, kunt u bij DUO een statusverklaring aanvragen voor lbo, vbo, vmbo, mavo, havo, vwo, mulo, hbs en mms. U kunt ook een standaard statusverklaring downloaden van de website Europass.

◾Hoger onderwijs
Een verklaring van het hoger onderwijs vraagt u aan bij Nuffic. Hier kunt u ook terecht voor een diplomabeschrijving. Dat is een vrijblijvend advies voor het land waar u naartoe gaat. In de beschrijving wordt rekening gehouden met het onderwijssysteem van het land waar u naartoe gaat.

◾Middelbaar beroepsonderwijs (mbo)
Voor een mbo diploma kunt u een certificaatsupplement aanvragen bij de National Reference Point (NRP) van de Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)."

Ook is er uitgebreide informatie te vinden op https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/kansen_vergroten/tipsvoorallochtonen/internationalediplomawaardering

Op beide websites staan links met extra informatie en links naar andere relevante organisaties.
Antoni
9 jaar geleden
Uw vraag klinkt mij in de oren als afkomstig uit België.

Dat maakt opzoekwerk lastiger, want je krijgt veel resultaten die voor Nederland gelden.

Uitgangspunt is dat erkenning van diploma’s een zaak is van het land waar men zijn diploma erkend wenst te krijgen. En het is in Europees verband geregeld.
Men dient zich daarom in het algemeen vooral te wenden tot de bevoegde instantie in het betreffende land; uw eigen land speelt hier veelal geen hoofdrol in.
Op de webpagina http://www.enic-naric.net/individual-wishing-to-studywork-abroad.aspx zou u met dit uitgangspunt in het achterhoofd verder uw keuze moeten maken.