Is 3f het hoogste rekenniveau of zijn er nog hogere niveaus?

En waarvoor heb je deze hogere niveaus nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.2K

Het beste antwoord

De niveaus voor rekenen en taal heten referentieniveaus.
Op de basisscholen, middelbare scholen, en op het mbo streven ze naar een bepaald niveau: het fundamentele niveau (F-niveau)
Deze is verschillend voor iedere opleiding, maar op het VWO en de HAVO moet je slagen voor een rekentoets met niveau 3F.

Na het VWO of HAVO ga je meestal naar het HBO of de universiteit. Daar heb je niet meer te maken met referentieniveaus en is er over het algemeen dus geen hoger niveau dan f3.

Wel heb je een speciaal niveau voor leerlingen die meer uitdaging kunnen gebruiken. Het streef niveau (S-niveau)
Een S-niveau van 3 bij taal, is ongeveer gelijk aan f4.

Bij rekenen zou je dit dus ook zo kunnen zien.
niveau 3s is gelijk aan niveau f4 (maar die bestaat niet).

Eigenlijk is 3s dus het hoogste niveau.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zover ik weet is er ook nog 4F, lijkt mij voor als je hogerop wilt bijvoorbeeld HBO.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
vwo rekenen 3F en taal 4F
Er is een 4F, maar op Havo is 3F genoeg (dus om HBO te doen ook).

De wet met betrekking tot rekenen (verplicht rekendiploma) is ook nog niet goedgekeurd. Op dit moment is er dus niets verplicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je ook toevallig welk rekenniveau verplicht is voor een universitaire opleiding?
ronron1212
9 jaar geleden
vwo rekenen 3F en taal 4F