Wat is tegenwoordig een goed tarief voor het geven van bijles?

Inmiddels 3 jaar geleden is deze vraag ook gesteld.
(zie http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/onderwijs/redelijk-tarief-bijles-middelbare-schoolleerlingen.83837), maar vraag me af of er in de tussentijd al dingen veranderd zijn.

Ikzelf ben al een aantal jaar geleden afgestudeerd en ben gevraagd of ik aan een middelbare scholier bijles wil geven. Alleen weet ik echt niet wat een normaal tarief is. Zelf gaat het me meer om iemand uitleg te geven (waarom anders bij GV) dan om het geld te verdienen. Maar de ouders willen graag een reeel bedrag geven...

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn 17-jarige dochter verdient met het geven van bijles (via school) 7,50 per uur. Ze geeft 1 uur per week bijles.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent afgestudeerd... in wat? Iets wat betrekking heeft op het vak? Zo ja, dan ben jij professioneler als andere bijlesdocenten. Je kan daardoor dus ook wat extra vragen. Ik denk dat 20 euro per uur een beetje te veel van het goede is. Mijn zus geeft bijles en vraagt 10 euro per uur, lijkt me toch best wel een goede prijs..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad via school krijg je hier 5 euro maar het gaat hier om iemand die niet zelf scholier is, dan kun je meer vragen dan die 5 of 7,50 maar als je er zelf niet echt iets op wil verdienen kun je het wel bij die bedragen houden.
Thecis
9 jaar geleden
@mirriepirrie, ik neem aan dat je vraag naar mij gericht was?
Ik ben zelf afgestudeerd chemicus en het betreft bijles in de exacte vakken (voor de opleiding scheikunde hoef je geen scheikunde gehad te hebben, maar natuurkunde en wiskunde aangezien deze twee aanzienlijk meer voorbij komen dan de chemie zelf, klinkt paradoxaal, maar is toch echt zo). Het gaat mij inderdaad dus niet direct om het verdienen hierop. Een bedrag van 5 tot 10 euro zou ik inderdaad prima vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou er ook rekening mee houden dat mensen die ergens voor moeten betalen, het vaak 'hoger waarderen' als ze er meer voor moeten betalen. Als je te weinig vraagt, loop je het risico dat je brugklassertje het ook niet belangrijk vindt om af te melden als hij niet kan, of het als 'vanzelfsprekend' gaat beschouwen. Als het geen vriendendienst is en je weet dat die mensen het kunnen betalen, zou ik minstens 10 euro per uur vragen.
Thecis
9 jaar geleden
Ondanks dat ik het antwoord zelf niet het meest optimale antwoord vind, heb ik vanuit de reacties daaruit wel het beste idee gekregen van wat ik kan / moet vragen.
Hartelijk dank voor de bijdrage.

Andere antwoorden (1)

Er zijn meerdere sites die bijles pakketten aanbieden of bijles per uur.
Ik zie verschillende tarieven staan per gegeven niveau. Zo wordt er op VWO meer gevraagd als op het VMBO. Maar dat weet ik niet van u. Ik heb de link er bij gezet.
Daar staat tussen de 15 en 20 euro.

https://www.bijlesnetwerk.nl/bijles/tarieven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
u is gewoon jij hoor. Anders me ik me zo oud. Dan ben ik dan wellicht ook al wel een beetje (zit in de leeftijd dat ik toch eens serieus moet gaan nadenken over mijn mid-life crisis), maar om er ook aan herinnerd te worden is weer een tweede... ;-) In dit geval gaat het om een brugklasser die wrs naar het VWO gaat. Betreft beta vakken.
Dank voor de link, is in ieder geval een richtlijn (schrik wel een beetje van de bedragen, ik vind het veel).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik vond het zelf ook aan de hoge kant, Zeker als je het vooral doet om te helpen, zou ik zelf een eurotje of 5 vragen. Dan hou je er wel wat aan over en zeker als je het niet nodig hebt. Je legt jezelf ook een druk op voor 20 euro per uur. Dan leg je de verwachting ook hoog. Mijn mening; Vraag 5 euro per uur en doe het vooral om het bijleren van iemand. Tenzij je er wat aan over moet houden maar dat idee krijg ik niet van je antwoord.
Thecis
9 jaar geleden
Nee, is ook inderdaad zo.
Het gaat mij inderdaad voornamelijk om dat iemand dingen gaat snappen. Het begrijpen van dit soort vakken vind ik zelf heel belangrijk. Het helpt je in de wereld ook al wordt het je vak niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, Ik heb zelf ook een Beta vakkenpakket gekozen vroeger op de Havo, Het is een stukje algemene ontwikkeling. Maar goed van je dat je het doet om iemand iets bij te brengen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt een bijlesinstituut niet vergelijken met deze situatie, zij moeten ook een ruimte huren en die mensen doen dat echt als werk.
Thecis
9 jaar geleden
Klopt, daarom zijn de bedragen ook inderdaad vrij hoog. Goede aanvulling, dank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Pelle,
Dit begrijp ik maar je moet ergens een richtlijn hebben,
Uiteindelijk was mijn antwoord ook 5 euro ipv de 20 euro die een instituut vraagt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar goede aanvulling inderdaad. Ook hebben instituten natuurlijk kosten aan boeken e.d.