Mag een school diploma weigeren bij achterstand studieschuld?

Als je je MBO opleiding met goed gevolg hebt gevolgd, mag de school (een ROC in dit geval) het diploma zelf weigeren, wanneer je een achterstand hebt met het betalen van het studiegeld?

Het lijkt me erg vreemd, aangezien er zoveel mensen zijn met studieschuld (in elk geval op HBO niveau dan)..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Lijkt me vanzelfsprekend dat dit mag. Als jij de school niet betaald hebt, zijn zij ook niet verplicht jou van dienst te zijn. Ze hadden je ook kunnen weigeren toetsen en stages te doen.
Een studieschuld bij HBO-studenten betekent dat studenten een lening hebben afgesloten bij DUO, om met dat geld hun school te betalen. Als je dat niet doet wordt je namelijk uitgesloten van tentamens, of als je helemaal niet betaald, van de hele opleiding, waardoor je ook je diploma niet kunt halen.
Jou school staat dus volledig in haar recht met het weigeren van een diploma, wanneer jij je opleiding niet hebt betaald.