hoe kom ik van spreekangst af?

Beste mensen,

ik heb echt een probleem. Ik heb 3 dagen geleden een presentatie gehouden over eetstoornis samen met iemand anders, we hadden alles super goed voorbereid totdat ik moest gaan presenteren. Ik kreeg zweterige handen en ik begon steeds krampachtiger te slikken. Toen ik eenmaal moest spreken ging het echt mis, ik kwam niet meer uit mijn woorden, ik had wel een spiekbriefje maar die tekst kon ik niet eens meer normaal uitspreken, ik schaamde me echt kapot! Ik had echt de neiging om gewoon uit de klas te lopen. Volgende week heb ik er eentje in het Duits waarin ik iets moet vertellen over mijn woonplaats allen ik ben echt zo bang dat dit weer gebeurd( ik heb dit namelijk nog nooit gehad zo erg ). Heeft iemand tips voor ademhaling ofzo of ontspanningsoefeningen want ik begin nu echt in paniek te raken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Onderstaande punten zullen je al een beetje geruststellen.

- Het is niet erg om zenuwachtig te zijn voor je spreekbeurt. Waarschijnlijk ben je vooral zenuwachtig, omdat je het zo erg vindt dat je straks zenuwachtig voor de klas staat. Niet doen dus!

-Iedereen is (een beetje) zenuwachtig voor een spreekbeurt en weet dat het lastig is om daar te staan. Je klasgenoten hebben het beter met je voor dan je denkt.

-Denk om je ademhaling. Als je rustig en laag ademhaalt, wordt je vanzelf rustiger. Laag ademen betekent dat je buik op en neer gaat als je ademhaalt. Nog een voordeel: als je laag ademt, blijft je stem normaal en krijg je geen bibberend piepstemmetje.

-Misschien een open deur, maar angst zit in je hoofd. Je maakt jezelf zenuwachtig door steeds te denken. 'Ik klap dicht', 'Het wordt een grote mislukking'. Als je dit denkt, maak je jezelf bang. En als je bang bent, geven je hersenen een seintje naar spieren: 'gevaar op komst , zet je schrap!' Daardoor krimpt je maag ineen, ga je zweten en trillen. Probeer dus steeds te denken: 'Ik kan het wel.' 'Het gaat goed.' Moeilijk, maar het werkt wel!

En als je deze gouden presentatieregels kent, kan je spreekbeurt niet anders dan een succes worden:

Wacht tot iedereen stil is en begin dan je verhaal. Praat niet te snel, en haal rustig adem. Gaan niet ratelen, laat af en toe een stilte vallen.

Handen zijn knap lastig tijdens een spreekbeurt. Want waar laat je ze? Maak een spiekbrief met steekwoorden erop en houd die vast. Gebruik je handen om dingen aan te wijzen (ga niet staan frunniken, steek ze niet in je zakken en ga zeker niet met je armen over elkaar staan).

Begin je verhaal met iets luchtigs: een grap, of een vraag aan de klas. Dat breekt de spanning.

Praat steeds tegen verschillende leerlingen. Als je het eng vindt om mensen aan te kijken, kijk dan over de hoofden heen, maar nooit naar de grond of naar buiten!

Neem de tijd om af en toe op het bord of op je spiekbrief te kijken. Zo vergeet je niets en raak je niet in de war.

Neem altijd iets mee om te laten zien. Het maakt niet uit wat het is. Als je iets wilt doorgeven in de klas, doe dat dan na je spreekbeurt. Doorgeven zorgt namelijk voor rumoer in de klas en dat leidt af.

Betrek je publiek - de klas - bij je verhaal. Bedenk bijvoorbeeld een quiz over je onderwerp. Het maakt je spreekbeurt levendig en bovendien is de aandacht even van jou afgeleid. Kun je mooi op adem komen!

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Ik zal er zeker wat aan doen, bij mij gaat het meer om het slikken en de ademhaling. Als ik gespannen ben dan slik ik moeilijk en let ik niet op mijn ademhaling(als ik wel weer goed op mijn ademhaling let dan vergeet ik me tekst), als het eenmaal zo ver is dan stopt het niet meer en het gevolg is dan dat ik niet uit mijn woorden kan komen.

Andere antwoorden (4)

Een andere tip is om het voor een kleiner publiek te oefenen. Vraag je ouders/broers/zussen of zij willen luisteren naar je presentatie. Vraag hun om tips voor verbetering, probeer het dan nog eens. Als je ze uitlegt dat jij het moeilijk vindt, zullen zij vast wel bereid zijn om te luisteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het helpt soms om je presentatie een keer te doen op een plek waar heel veel lawaai is, bijvoorbeeld in de buurt van een autosnelweg. Als je het hier namelijk voor één iemand doet (je vriend/vriendin) moet je boven het lawaai van de auto's uitschreeuwen. Als je je spreekbeurt eenmaal schreeuwend hebt gehouden ben je meestal wel een groot deel van de angst om in het openbaar te spreken kwijt. Bij mij heeft het ook gewerkt, want wij hebben een hele drukke snelweg in de buurt en nu kan ik makkelijk mijn spreekbeurt houden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, bedankt voor de tip.
ik leef met je mee ik heb daar ook last van
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had in mijn eerste middelbaar hier ook last van maar dat kwam omdat ik gewoon schrik had dat ze me zouden uitlachen. Nu doe ik spreekoefeningen vaak zonder blad en probeer ik het gewoon zo te vertellen dat maakt mij rustiger. Mensen die ik vervelen vind of mij zouden uitlachen als ik een presentatie zou moeten geven Niger ik vaak maar zorg dat je voldoende oogcontact hebt met iedereen van de klas
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, nou bij mij was het probleem dat ik ze in de ogen aan keek en toen dacht ik, shit! En ja toen kreeg ik spraakproblemen