Mag ik een 4 halen op het centraal examen voor wiskunde havo?

Hallo, ik heb het eindexamen 2014 van wiskunde gemaakt, wat niet erg goed ging. Nou werd mij gezegd dat je op de vakken Nederlands, Engels en wiskunde sowieso niet lager dan de vijf mag halen in die week, omdat je anders standaard een herkansing moet doen. Nederlands en Engels gingen goed en de 4 is gecompenseerd zodat het gemiddelde 5,5 is. Maar mag de 4 voor wiskunde wel?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik weet niet of deze bewering over die vijfen voor in die week klopt, ook werd mij verteld dat die regel alleen maar geldt voor je eindlijst. Daarom snap ik het niet helemaal meer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.4K
Amadea
9 jaar geleden
Eerst schrijf je dat je niet lager dan een 5 voor wiskunde mag halen. Waarom zou een 4 dan mogen? Het lijkt mij dat je zelf al antwoord op je vraag hebt gegeven...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien anderen tegen mij zeggen dat dat alleen op je eindlijst telt. Dus dat zorgt voor mij voor verwarring.

Het beste antwoord

Een 4 voor het centrale examen wiskunde kan alleen nog leiden tot slagen als je voor het schoolexamen wiskunde een 6 hebt EN verder geen eindcijfer van een 5 of lager voor Nederlands en Engels.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder geldt de eis dat het gemiddelde van alle cijfers van het centrale examen niet lager mag zijn dan 5, 5, anders zul je een herexamen moeten doen. Haal je dan dat gemiddelde nog steeds niet, dan ben je gezakt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als aan alle bovenstaande regels wordt voldaan, ga je kijken of het gemiddelde van alle eindcijfers afgerond een 6 is maar een lager cijfer van 4 mag op de eindlijst niet voorkomen; dan ben je gezakt. Een 3 op de eindlijst kan dus niet met een 10 gecompenseerd worden.
Computoon