bassis beurs word waarschijnlijk lening wat verandert er bij mbo?

Ik bedoel mbo opleidingen word alles lening ook aanvullende beurs zo niet kan je bassis beurs weg halen en allen aanvullende beurs ontvangen kan dit?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat 2015 in dus als ik nu in schrijf en die opleiding duurt 2 jaar dus een jaar of veer valt in de maatregel moet ik dan lening betalen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Veer is meer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Degene die nu studeren houden gewoon stufi en ov. Het gratis ov blijft ook bestaan trouwens in het nieuwe leenstelsel! Schrijf jij je voor komend leerjaar in, dan houd je ook gewoon stufi. Tenzij je natuurlijk van opleiding wisselt of na het mbo naar het hbo gaat, dan val je in het studiejaar 2015/2016 of de jaren daarna. Dan heb je wel het leenstelsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De basisbeurs zal inderdaad verdwijnen, als de plannen doorgaan zoals ze nu zijn. De aanvullende beurs verdwijnt niet, deze wordt zelfs hoger. Of je recht hebt op een aanvullende beurs, is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Als je ouders minder dan 30.000 euro per jaar verdienen, heb je recht op volledige aanvullende beurs. In dat geval ben je in het voordeel als je thuis blijft wonen, want de aanvullende beurs wordt verhoogd, waardoor je meer krijgt dan een inwonende student nu krijgt met een basisbeurs en aanvullende beurs. Hoe meer je ouders verdienen, hoe minder aanvullende beurs je krijgt, omdat verwacht wordt dat als ouders mee kunnen betalen, zij dat doen. Verdienen je ouders heel veel, dan heb je geen recht op aanvullende beurs en krijg je dus helemaal geen studiefinanciering.
Wat er daarnaast voor het mbo verandert, is dat iedereen recht krijgt op de ov-studentenkaart.
Als je je nu inschrijft voor een opleiding, val je inderdaad onder de oude regeling, zoals het andere antwoord al aangeeft.