In het mbo krijgt elke student sinds 2010 les in Nederlands en rekenen. De centrale examinering van deze vakken wordt in stappen ingevoerd. Voor mbo-4 opleidingen moeten studenten vanaf 2014-2015 (Nederlands) en 2015-2016 (rekenen) verplicht centrale examens afleggen. Studenten die een opleiding mbo-2 of mbo-3 volgen, starten een jaar later met de centrale examens. Tot die tijd leggen studenten pilotexamens af waarbij de behaalde resultaten nog niet meetellen voor het diploma.

De invoering van centrale examinering voor taal en rekenen in het mbo maakt deel uit van het overheidsbeleid. De overheid wil de taal- en rekenprestaties verbeteren van alle leerlingen in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo. Centrale examens helpen om de prestaties van studenten te vergelijken.