Wiskunde B, en NT.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ideale profiel zou in mijn ogen NT met Wiskunde D en economie zijn.
Dat is behoorlijk wiskundig, en je krijgt bij wiskunde D o.a. statistiek. Economie is handig voor bijvoorbeeld een vervolgstudie econometrie, wiskundige economie, met daarin veel statistiek. Voor deze studie is ook redelijk veel vraag.

Toegevoegd na 28 seconden:
voor=naar*

Toegevoegd na 3 minuten:
Wiskunde B bevat geen statistiek, hoewel wiskunde A dat wel doet. Toch zou ik nog liever voor wiskunde B kiezen dan wiskunde A, omdat wiskunde B een vereiste is bij veel wiskundige studies. Niet om de kennis die je vergaat, maar om het denkniveau dat je bereikt hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
vergaart*
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat nieuw, wiskunde D? (En C dan, blijkbaar?) Ze zeggen altijd dat als je wiskunde B kunt, je ook A kunt. Of dat helemaal waar is weet ik niet: ik kan geen B (geen idee of dat enkel is omdat ik het nooit geleerd heb of dat ik het werkelijk niet kan) maar wel A en statistiek. Ik ken mensen die heel goed in wiskunde (B) zijn, maar heel weinig snappen van (vaak toegepaste) statistiek. Ik zou zeggen: kies een profiel met wiskunde B en exacte vakken (dus N&G of N&T, als die profielen nog wel hetzelfde zijn) en kies wiskunde A als extra vak. Maar dat is dus gebaseerd op een kennis van enkel het bestaan van A &B, dus luister niet naar mij tenzij je dat een beetje kunt converteren naar eventuele nieuwe vakken..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en wiskunde D bevat vaak wél statistiek. Wiskunde A: Standaardwiskunde voor het vwo, bevat statistiek, een beetje algebra, eigenlijk van alles een beetje. Hieraan heb je dus genoeg voor niet-exacte studies. Hiervoor is namelijk ook statistiekwiskunde nodig. Wiskunde B: Wiskunde voor technischer profielen, bij NT veplicht, bij NG aangeraden. Wiskunde B bevat behoorlijk pittige algebra. Wiskunde C: Makkelijke versie van wiskunde A: Vaak ongeveer hetzelfde, maar het eindexamen wordt makkelijker gerekend. Op het vwo alleen toegestaan bij het profiel C&M. Wiskunde D: extra wiskunde voor mensen die wiskunde B hebben, een verbreding dus. Wiskunde D mag alleen in combinatie met wiskunde B. Wiskunde D bevat statistiek, maar is ook een verkenning van andere onderwerpen als limieten en dergelijke. Geen enkele studie vereist wiskunde D, maar wiskunde B kan wel verplicht worden. Wiskunde A bevat dus statistiek en wiskunde B niet. Toch is het aan te raden om wiskunde B te kiezen omdat er veel wiskundige studies zijn, ook met veel statistiek, die wiskunde B vereisen, vanwege de hogere moeilijkheidsgraad van wiskunde B. Het is inderdaad een beetje appels met peren vergelijken om wiskunde A en B te vergelijken, maar over het algemeen wordt gesteld dat Wiskunde B meer inzicht vereist dan wiskunde A. Als we de boeken vergelijken: bij wiskunde B krijgen we soms 3 sommen over een nieuw onderwerp terwijl wiskunde A 3 paragrafen aan besteed aan hetzelfde onderwerp ;-) Maar inderdaad, wiskunde B bevat geen statistiek, daarom raad ik wiskunde D ook aan, als extra wiskunde.
Bij veel scholen vervalt wiskunde D voor de havo, omdat er weinig vraag naar is. Statistieken valt wel te leren als je wiskunde B heb gedaan, jouw wiskundig niveau ligt dan hoog genoeg voor een opleiding.

Ben je ECHT goed in wiskunde en doe je VWO zou ik inderdaad voor wiskunde D gaan.