Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe oud zijn studenten aan een universiteit?

Hallo, ik heb een hbo diploma en wil heel graag doorsturen. Ik ben 26 jaar op dit moment. Ik vraag me af of dit een goede leeftijd is? En dan vooral of ik aansluiting zal kunnen vinden met studiegenoten. Heb ik een goede leeftijd voor aansluiting? Ben ik te oud? te jong? Hoe zit het met universiteiten in het algemeen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
44.3K
Reddie
9 jaar geleden
Ik heb een jaar scheikunde gestudeerd aan de RUU toen ik 65 was.
Echt aansluiting had ik natuurlijk niet met de studenten. Maar wel leuke contacten.
Het hangt voornamelijk van jezelf af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk je serieus dat je te jong zou zijn?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De leeftijd op een HBO- of WO-instelling varieert van 18 (studenten die net van het VWO afkomen of direct na de HAVO hun HBO-propedeuse gehaald hebben) tot en met ongeveer 50 jaar. Ik zou me dus geen zorgen maken om de aansluiting bij leeftijdsgenoten. Zeker als je een voltijd studie gaat doen zul je zeker leeftijdsgenoten tegenkomen (tussen de 18 en de 30). In de deeltijd studies zitten vaak wel wat oudere mensen, maar dit hoeft niet zo te zijn. De meeste studenten vallen in de categorie 20-30 jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een Hbo-diploma hebt, dan kun je voor een aantal universitaire studies (die aansluiten bij jouw vakgebied op het HBO) een zogenaamde 'verkorte bachelor' doen. In verkorte bachelorprogramma's zitten allemaal studenten die gemiddeld jouw leeftijd zijn omdat zij eerst een andere studie (meestal Hbo) hebben gedaan.