Hoe oud zijn studenten aan een universiteit?

Hallo, ik heb een hbo diploma en wil heel graag doorsturen. Ik ben 26 jaar op dit moment. Ik vraag me af of dit een goede leeftijd is? En dan vooral of ik aansluiting zal kunnen vinden met studiegenoten. Heb ik een goede leeftijd voor aansluiting? Ben ik te oud? te jong? Hoe zit het met universiteiten in het algemeen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
44.3K
Reddie
9 jaar geleden
Ik heb een jaar scheikunde gestudeerd aan de RUU toen ik 65 was.
Echt aansluiting had ik natuurlijk niet met de studenten. Maar wel leuke contacten.
Het hangt voornamelijk van jezelf af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk je serieus dat je te jong zou zijn?

Antwoorden (4)

De leeftijd op een HBO- of WO-instelling varieert van 18 (studenten die net van het VWO afkomen of direct na de HAVO hun HBO-propedeuse gehaald hebben) tot en met ongeveer 50 jaar. Ik zou me dus geen zorgen maken om de aansluiting bij leeftijdsgenoten. Zeker als je een voltijd studie gaat doen zul je zeker leeftijdsgenoten tegenkomen (tussen de 18 en de 30). In de deeltijd studies zitten vaak wel wat oudere mensen, maar dit hoeft niet zo te zijn. De meeste studenten vallen in de categorie 20-30 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een Hbo-diploma hebt, dan kun je voor een aantal universitaire studies (die aansluiten bij jouw vakgebied op het HBO) een zogenaamde 'verkorte bachelor' doen. In verkorte bachelorprogramma's zitten allemaal studenten die gemiddeld jouw leeftijd zijn omdat zij eerst een andere studie (meestal Hbo) hebben gedaan.

Als je een 'gewone' voltijdse bachelor aan de universiteit gaat doen, dus een 3 jarige studie en begint in het eerste jaar, dan zul je wel wat ouder zijn dan de gemiddelde student. De gemiddelde eerstejaars bachelorstudent is 18-20 jaar. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, en je zult zeker ook studenten tegenkomen die ouder zijn, maar het is niet de meerderheid.

Bij deeltijdstudies ligt de gemiddelde leeftijd een stuk hoger. Dit is omdat deze studenten vaak eerst hebben gewerkt en nu alsnog hebben besloten om er een studie naast te gaan doen (vaak om 'hogerop' te komen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik werk bij de Universiteit Utrecht.
Dagelijks komen er door het gebouw waar ik zit zo´n 5000 studenten. Deze varieren in allerlei leefstijdsklassen. Zo zijn er studenten van 18 en ook van 30 of zelfs nog ouder.

Het gemiddelde van wat hier rond loopt is zo´n 23 jaar.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller niets heeft aan een gemiddelde als je niet het gemiddelde van de eerstejaars geeft!
Cijfers ken ik niet, maar uit ervaring weet ik wel dat er studenten rondlopen van alle leeftijden! Het ligt er denk ik wel aan hoe groot je studie is. Zelf heb ik een studie gedaan waar we begonnen met een zaal met 600 studenten, dan zijn er altijd wel mensen van jouw leeftijd. Ik heb ook wel eens in werkgroep gezeten met een meneer die naast zijn eigen bedrijf een studie erbij was gaan doen, hij was in de 40 (om maar even aan te geven met wat voor verschillende mensen je te maken kan krijgen).

Ik denk dat je met 26 jaar prima aansluiting zal hebben!