Gebruikt men vandaag nog steeds de Bin-normen voor een brief, een zakelijke tekst? En welke versie?

Bedrijven en instellen kijken verrast op als je hen confronteert met het gebruik van de Bin-normen; ik ga ervan uit dat dat voorgeschreven was.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het wisselt: echt voorgeschreven is het niet, en verplicht ook zeker niet: veel bedrijven volgen het voor zodat er uniformiteit ontstaat in correspondentie. Maar sommige bedrijven/mensen schijnen dan ook weer niet te houden van al te veel regels, en willen zelf bepalen hoe ze correspondentie eruit laten zien.
Sowieso geldt de norm eigenlijk alleen voor België, misschien dat je met Nederlandse bedrijven in aanraking bent gekomen die het niet kennen? Het Bureau voor Normalisatie doet wel meer aan dit soort normen trouwens, zie ook hun Woordwijzer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt. Ze worden in België verweven met de huisstijlen van organisaties, maar het is niet verplicht. Sommige zaken zijn ook gewoon al sterk ingeburgerd in het alledaagse leven: - Voornaam familienaam (ipv omgekeerd)
- telefoonnummers zonder koppeltekens of backslash
- De adresgegevens van afzender en ontvanger linksbovenaan in een brief, (ipv rechtsbovenaan).