Hoe komt het dat sommige leerlingen wel met leerlingen van andere etnische groepen omgaan en andere leerlingen dat niet doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dit is afhankelijk van meerder factoren.
Leerlingen behoren vaak tot een bepaalde groep of 'kliek'. Dit heeft vaak met interesses te maken, want je moet tenslotte wat te bespreken hebben. Deze interesses kunnen mode en uiterlijk betreffen, maar kunnen ook met sport, computers, manier van denken te maken en gedrag te maken hebben.
Maar ook je opvoeding is van grote invloed. Als ouders altijd negatief over allochtonen praten, krijg je daar als kind iets van mee. Je zult minder snel iemand uit een andere cultuur mee naar huis nemen.
Ook onbekendheid met andere culturen maakt dat er vaak geoordeeld en veroordeeld wordt. Dit was in een programma als 'Puberruil' ook goed te zien. Racistische jongeren werden in een allochtoon gezin geplaatst en bemerkten dat allochtonen eigenlijk ook heel 'gewone' mensen waren. Er waren wel wat verschillen in gewoonten, maar er waren ook overeenkomsten.
Uit angst voor het onbekende wordt er dus een (voor)oordeel gevormd en houdt men zich afzijdig van andere culturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De klik moet er zijn, net zoals je zelf je vrienden uitzoekt, allochtoon of autochtoon, dat maakt niet uit, iemand ligt je of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten willen... je moet willen, als je niet wil komt dat ook niet. Sommige zijn tegen bepaalde mensen of groepen en willen er niet te veel mee te maken hebben... dus blijven er bij uit de buurt. Anderen denken juist van het gaat niet om de groep waar die gene bij zit... maar om de persoon zelf en die is aardig en weet ik veel wat duss ga ik er mee om als ik dat wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je een beetje thuis kunnen voelen in die 'allochtone cultuur'. Als je van hip-hop houdt, lukt dat meestal wel. Klinkt erg kort door de bocht, maar da is het nie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vaak is het wat meer macho dus, sommige jongeren voelen zich daar wel in thuis, anderen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal komt dit vanuit je opvoeding. Als je ouders/ direct omgeving normaal gesproken niet met mensen vanuit een andere afkomst omgaan dan zul je dat ook niet snel doen omdat je 'bang' bent voor het onbekende.

Daarbij heeft het ook met cultuur te maken. Niet-Nederlandse culturen voelen zich al snel met elkaar verwant omdat ze niet van 'hier' zijn.

De media is ook van grote invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee,dat het erg veel met de instelling van de ouders te maken heeft. Hebben deze een open mind,zal het kind makkelijker met allochtone jongeren omgaan,dan kinderen van ouders, die zeg maar Wilders georiënteerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen heeft behoefte aan contact met andere etnische groepen.

Waarom moet het ook. Als iemand je niet ligt dan hoef je er van mij niet mee om te gaan.

Vraag me af vanuit welk perpectief je de vraag stelt. Moslim - niet-Moslim, Westers - niet-Westers, Roze - Geel, Bruin, Zwart....

Ik heb bijv. niets met Surinamers, over het algemeen bedoel ik. Heel aardige lui misschien maar ik heb er niets mee, misschien te aardig, raar taaltje, net Limburgers.... Marokkaanse meiden vond ik vroeger leuk, hun broertjes klootzakken. Ik heb een stel Chinese vrienden, erg beschaafd, voel ik me een boer bij. Ga zo verder. Ik ken mensen uit Iran en heb vrienden in Israel.... dat gebeurde gewoon zo, ik ben nooit op zoek geweest naar gekelurde of weet ik wat voor mensen.
Als ik er mee door een deur kon en zij met mij dan ontstonden er vriendschappen, ongeacht kleur etc.

Nu moet je ineens mensen "aardig"' vinden want als je dat niet doet dan ben je ....... en gaan mensen vragen stellen.

Je mag niet meer zeggen dat bepaalde mensen je niet liggen. Dan wordt er gelijk "etnisch" en "ras" bijgehaald.