Hoe motiveer je leerlingen?

Een vraag van een beginnende docent

Toegevoegd na 3 minuten:
VMBO eerste jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VMBO eerste jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk vak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet

Het beste antwoord

Je kunt leerlingen motiveren door:

-Zelf gemotiveerd te zijn

-Duidelijke verwachtingen en regels te stellen naar leerlingen toe

-Je te realiseren dat je een rolmodel bent. Stel dus haalbare doelen. Als jouw houding is: wat ik kan kan jij ook.. zijn ze gemotiveerder dan wanneer je je elitair opstelt. Dus hoe moeilijker jij dingen laat lijken, hopende zo zelf wijzer over te komen, hoe sneller kinderen hun motivatie verliezen.

-Vertrouwen te tonen in de competenties van je leerlingen. Als jij " falen" ziet als eigen schuld van de leerling ga je (onbewust) negatieve feedback geven. Een leerling die teveel negatieve feedback krijgt gaat jouw gevoel bevestigen en geeft het op.
Positieve feedback verbeterd het zelfbeeld van de leerling en daarmee zijn prestaties. Een leerling die positieve feedback krijgt gaat z'n uiterste best doen jouw gevoel te bevestigen.

- Overtuigd te zijn van je eigen competenties. Wat je niet voelt kun je ook niet overbrengen.

-Enthousiast te zijn zonder de clown uit te hangen. Kinderen hebben het feilloos door als je popie jopie wilt zijn. Het dingt ook af aan je positieve feedback. Dan wordt het " slijmen" in plaats van motiveren en overtuigen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest plausibele antwoord

Andere antwoorden (9)

Door de lessen leuk te maken, de leerlingen te betrekken bij de stof die je moet overbrengen.
Ik kan me op de middelbare school mijn leraar Latijn nog goed herinneren. Hij was een heel gezellige (jonge) man, die de lessen gewoon echt LEUK maakte. Daarvoor wilde je dan wel werken. Hij was trouwens daarnaast ook erg streng met nakijken van proefwerken en overhoringen, dus je moest wel echt je best doen om een goed cijfer te halen. Kan me mijn eerste cijfer nog wel herinneren (een 4, omdat ik dacht dat zijn proefwerken net zo waren als zijn lessen... lang leve de lol). Hij was vooral erg enthousiast over zijn vak en wist er veel omheen te vertellen, met ook leuke ezelsbruggetjes.
Dus maakt het leuk en interessant, ben enthousiast en daarnaast streng doch rechtvaardig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens voor een groot deel moeten de leerlingen het natuurlijk zelf doen. Als ze je vak nu eenmaal niet interessant vinden of het ligt hen niet, dan kun je erg weinig doen denk ik.
Ik lees nu net dat het om VMBO gaat... ja dat is natuurlijk een andere mentaliteit dan het VWO waar ik gezeten heb. Maar nog steeds denk ik dat ze voor een leuke leraar/lerares met leuke lessen harder werken dan voor de saaie variant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VMBO leerlingen zijn niet te motiveren, de meeste willen alleen lol maken, je kunt dus alleen met de harde hand regeren als je ze nog wat wil leren!

Dus niet als een zachtgekookt eitje over je heen laten lopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees een autoriteit en dwing het niet af...

Dan hangt men aan je lippen en is er geen verstoring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat zij je respecteren door gelijkwaardig met ze om te gaan, toch wel heel consequent zijn en blijven!

Evenals kleine kinderen, respecteren zij personen die zich gelijkwaardig opstellen. Maar wél consequent zijn in wat wel en niet kan.

Complimenteren en daarna pas op iets wijzen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste denk ik dat een (natuurlijk) overwicht erg belangrijk is. Vooral in 't begin (de eerste les(sen)), moet je echt heel erg streng zijn. Ben je dat niet (dat moet je ook _kunnen_), dan kan 't erg moeilijk de boel nog in bedwang te houden.
Orde is nl. de basis. Pas dan kan je denken aan motiveren. Dan 't motiveren zelf: hierbij helpt 't als je boeiend (en bijv. grappig of andere positieve kanten) kunt vertellen. Dat is deels lesvoorbereiding, maar verder vooral je karakter. Sommige docenten zijn gewoon niet uit 't juiste hout gesneden. Je kennis kan inhoudelijk wel goed zijn, maar als je geen orde kunt houden of alleen saai kunt les geven, zal 't nog steeds niet veel worden.
Verder: leerlingen die duidelijk voor zijn op de rest: geef ze moeilijke opdrachten! Lukken ook die: geef ze dan nog moeilijker opdrachten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je hun laten onderzoeken waarom ze naar school gaan wat de voordelen zijn van leren t.o.v. niet leren. Dit is natuurlijk niet geheel zonder gevaar, de andere kant kan aanlokkelijk lijken maar met een beetje realiteit (harde toekomst realiteit) gaan de ogen wellicht wel open.

Je zou zelfs geschikte ongeschoolde mensen een praatje kunnen laten maken, zoals ze wel met ex-verslaafden doen.

Ik denk dat de tijd die zo'n project kost zich wel terug verdient als ze er beter door gemotiveerd worden.

Men leert het best van wat men uit zichzelf ontdekt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt dit natuurlijk samen met andere ervarener leraren opzetten, die gemotiveerdheid zitten veel leraren mee denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dor nieuwsgierigheid te wekken en door les te geven met BEGEESTERING. Elke nieuwe generatie wil voorbeelden en trekt zich op aan leraren met charisma die zich ten volle engageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk door je in te leven in de beleefwereld van
de leerlingen,en daar de lessen soms wat aan aanpassen waar luisteren ze naar, ga die
liedjes samen met hen vertalen of zoek de vertaling op bijvoorbeeld.

-welke nieuwe snufjes zijn er : ipad e-book etc
wat kun je er allemaal mee, wat kost het .

Wat zijn nou leuke bijbaantjes, hoeveel verdient dat,
en wat kun je allemaal met dat (beetje)geld doen.

Mijn zoon -havo- vond het erg leuk om met
de docent van ict mee te mogen om 'les' te geven
op zijn oude basisschool, groep 8. Dit motiveerde hem
hierdoor had hij meer zin om naar school te gaan.

Met de biologie les hebben ze een appel 'ontleed'
geschild, de lerares had samen met hen appeltaart gemaakt, dat kan in de klas, in de pauze naar het kooklokaal gebracht en gebakken. Aan het eind van de
dag hebben ze een stukje appeltaart op, het vergt wat organisatie, maar de leerlingen vonden het erg leuk.

Probeer dicht bij jezelf te blijven en echt, zoals je bent
vaak werkt dat het beste.
Strikte regels waar iedereen zich aan moet houden
schept duidelijkheid , zekerheid.

Denk er vaak aan dat een compliment beter werkt dan
een uitbrander, veel leerlingen hebben niet veel
succes momenten, voelen zich minderwaardig of denken dat ze weinig kunnen.
laat ze doen/zien wat ze wél kunnen en geef eens een welgemeend compliment.

Veel succes in de klas!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie net je andere vraag, over orde in de klas,
dat moet er eerst zijn, voordat je
verder kunt. Streng, duidelijk, regels dat werkt het beste
in het begin. later kun je soms de teugels wat laten vieren, eerst moet er orde . Stel je professioneel op en voel je niet persoonlijk aangevallen. sterkte!

Toegevoegd na 3 dagen:
Met streng bedoel ik consequent, duidelijk, en toch betrokken
Niet onaardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij in de klas (Hogeschool de Kempel, Helmond) bij onderwijskunde staat grotendeels centraal dat kinderen zelf ontdekkend leren. Kortom, laat het ze zelf uitvogelen. Het onderwerp moet in hun belevingswereld zijn, dus waar ze zichzelf op die leeftijd mee bezig houden. Laat ze experimenteren met materiaal, laat ze zelf op onderzoek uitgaan. Als ze daarna maar waardering krijgen voor hun werk, bijvoorbeeld in de vorm van presentaties.
Op deze manier verhoog je de betrokkenheid ontzettend, en jij bent meer begeleider dan de 'strenge leraar'.