Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik nog ''fulltime'' naar school?

Ik ben 18 jaar en ik zit op de middelbare school. Van enkelen heb ik gehoord dat ik 20% p/week van mijn lessen mag missen. Mijn school zegt echter dat zolang ik geen deelcertificaten heb ik volledig naar school moet en dat zij de regels bepalen. Klopt dit? En moet ik daadwerkelijk ‘‘fulltime’’ naar school ookal ben ik niet meer leerplichtig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Wil je je diploma -ooit- halen?
Dan lijkt het me verstandig gewoon naar school te gaan en alle lessen te volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je je schoolgaan ritme onderbreken? Na je diploma moet je ook gewoon nog naar school
Om een diploma te halen. Zodat je een goede baan kan krijgen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Nee, je bent niet meer leerplichtig en heb ook geen deelcertificaten meer nodig om de school te verlaten, of aan minder lesuren deel te nemen. Je bent leerplichtvrij, dat betekend dat je in principe niet meer naar school hoeft.

Maar natuurlijk is dat niet verstandig, je kansen op een baan verminderen aanzienlijk zonder diploma, als je een uitkering hierdoor aan moet vragen, dan wordt je gedwongen alsnog een opleiding te gaan volgen. Wees dus verstandig en maak deze opleiding af, doe dat voor jezelf, voor je toekomst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neemt niet weg dat een school bij een bepaald verzuim percentage je op het matje kan roepen en eventueel bij herhaling weg kan sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, de school mag je van school sturen als het verzuim te hoog ligt. Maar de vraag is: MOET ik nog fulltime naar school, dus nee, dat moet niet.
Dat ligt eraan. Als je nog geen diploma (aka startkwalificatie) hebt, ben je nog steeds leerplichtig. Ook mag jouw school daar inderdaad sancties op leggen. Je gaat daar nu eenmaal naar school, en daardoor accepteer je dus ook de regels van je school. Gewoon gaan dus, gezien je 18 bent neem ik aan dat je onderhand ook wel examen doet, dus even volhouden nog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.leerplicht.net/ geeft aan dat mijn kwalificatieplicht eindigt op mijn 18de?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.leerplicht.net/webpages/kwalificatieplicht.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kwalificatieplicht eindigt als een leerling een startkwalificatie heeft gehaald of 18 jaar is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal zijn, maar 18 of niet: zonder startkwalificatie krijg je sowieso gezeik met leerplicht. Mee oppassen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verwoord me niet helemaal goed. Als je al een diploma zou hebben en bijvoorbeeld al op hbo zou zitten vervalt je leerplicht inderdaad. Anders krijg je er echt gezeur mee. Bovendien, je gaat voor jezelf naar school, ga gewoon. (ik ben door allerlei omstandigheden al zeven jaar bezig voor een havo diploma. Geloof me, dat is écht niet fijn)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zit echt helemaal fout prittstift, zodra je 18 bent mag je doen wat je wil, het is niet verstandig en gemeentes zullen er alles aan doen om je een sk te geven maar gezeik met de leerplicht is er helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het niét mag. Maar je krijgt gezeur met leerplicht. Ik ben vavo leerling, en ik heb alle soorten verhalen al gehoord of meegemaakt. Wij zijn daar erg goed over voorgelicht, ook omdat bij ons andere aanwezigheidsregels gelden etc. Nogmaals: Als je géén startkwalificatie hebt, of je nu 18 bent of niet, pas er mee op. Het blijft je eigen keus natuurlijk, maar geloof me nu maar. Wees gewoon verstandig en ga. Zolang zal het niet meer duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het met prittstift eens, dat je er verstandig aan doet om in ieder geval een startkwalificatie te halen. Verder wil ik aanvullen, dat als jij ingeschreven staat bij een school, je je hebt te houden aan hun regels. Ook al zegt de wet anders, jij hebt een afspraak met die school.
Volgens de wet niet,
volgens de regels van de school mogelijk wel.

Je kiest er voor naar school te gaan en als je aan bepaalde voorwaarden voldaan hebt krijg je als bewijs een diploma.
Een school moet aan bepaalde wettelijke eisen voldoen om bepaalde diploma's uit te mogen reiken, ze mogen zelf extra eisen stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing