redekundig ontleden: heeft deze zin een onderwerp? en heeft dezelfde zin ook een meewerkend voorwerp?

de zin:
geef in het verkeer duidenlijk richting verandering aan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze zin staat in de gebiedende wijs. Een kenmerk daarvan is dat de zin dan geen onderwerp heeft.

Ook heeft het (naar mijn weten) geen meewerkend voorwerp.

Geef aan = persoonsvorm
In het verkeer = lijdend voorwerp
duidelijk richting verandering(en?) = bijwoordelijke bepaling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef aan is het werkwoordelijkgezegde geef is de persoonsvorm
zondag
12 jaar geleden
Er kan wél een meewerkend voorwerp in een zin in de gebiedende wijs staan. Bv. Geef haar een koekje.

Andere antwoorden (1)

Hi, Mijns inziens zit de zin zo in elkaar:
Geef aan=gezegde

Wat geef (je) aan?= richting verandering=lijdend voorwerp

Waar geef je richting verandering aan?= in het verkeer=bijw.bepaling v plaats

Hoe geef je richting verandering aan?= duidelijk= bijw.bepaling v hoedanigheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de uitleg die mijn geheugen weer (even) heeft opgefrist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij gebruikten vroeger andere termen maar dit is een prima antwoord. Een ding: richtingverandering is een woord, geen twee.