Kan je met je propedeuse doorstromen naar een andere opleiding in het 2e jaar?

kan je als je gelijk het eerste jaar je P haalt, verder met een andere opleiding maar dan in het 2e jaar? (dat je niet weer bij leerjaar 1 begint).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.3K

Het beste antwoord

Nee, hooguit krijg je een of meer vrijstellingen in je eerste jaar als er raakvlakken zijn tussen beide studierichtingen. Het is een andere opleiding. Dat houdt in dat je niet zomaar een deel kunt overslaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt eraan welke opleiding je doet. Er zijn soms studies die een gelijke propedeusefase hebben. Ik heb accountancy gedaan en mijn P was gelijk aan die van Bedrijfseconomie, Fiscale economie en FSM (geloof ik). Het was daardoor makkelijk om in het tweede jaar over te stappen.
Maar hoe meer de volgende opleiding afwijkt van je huidige, hoe minder vakken je gemeen hebt en hoe minder je in kunt brengen in je P. De enige manier om erachter te komen is dit navragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb begrepen dat je met propedeuse hbo recht toegang hebt tot universitaire opleiding recht. Wordt ook gebruikt om met HAVO naar uni te gaan. Je hoeft dan geen 2 jaar VWO te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De propedeuse bestaat niet meer. De indeling van een studie is nu 3 jaar bachelor en 1 jaar master. Na een bachelor rechten zou je bijvoorbeeld een master psychologie kunnen doen (wel nog afhankelijk van de voorwaarden die de masteropleiding aan jouw vooropleiding stelt).

De vraag is dus volgens mij een verouderde vraag, en bovendien niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Voor zover ik weet kun je niet met bijvoorbeeld een eerste jaar rechten doorstromen naar een tweedejaar economie. Misschien dat het binnen op elkaar lijkende opleidingen anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron hiervan?????? Vorig jaar werd er nog wel gebruik gemaakt van een Propedeuse. Waarom is dit afgeschaft? Ik heb er niks over gehoord en ik ben zelf student HBO notabene.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Informeel wordt er nog gesproken over propedeuse, voornamelijk op het HBO. Op universiteiten is de propedeuse afgeschaft en wordt de bachelor/masterstructuur aangehouden.
Deze informatie is gekregen via een universitair hoofddocent gekregen. Op o.a. de website van de Universiteit Leiden is te lezen dat een HBO-propedeuse geen toegang meer biedt (of gaat bieden) tot een vervolg op een universitaire studie.
Zie:
"De toelating via hbo-prodedeuse tot een Bacheloropleiding aan de Universiteiten gaat inderdaad afgeschaft worden. Wanneer dit precies ingevoerd zal gaan worden is nog niet duidelijk. Het is nu wachten op de beslissing van het Ministerie."
Vraag op je eigen HBO-opleiding na of er nog gesproken kan worden van propedeuse.
Bron:
http://www.studereninleiden.nl/vraag-en-antwoord/viewthread/1139/#1488