Welk niveau moeten de kinderen hebben met lezen in groep 3, 4 etc?

Ik woon in het buitenland en geef mijn kinderen zelf les in nederlands lezen en schrijven. Ik heb lesmatriaal uit Nederland, maar weet niet op welk niveau ze nu ongeveer zouden moeten zitten. Wat moeten ze weten/ kunnen in groep 3 en 4 etc? Dus bv wanneer hoofdletters, vast schrijven, ng en nk klanken etc etc??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. Het staat voor een systeem dat in 1977 is opgezet met als doel het leesonderwijs te individualiseren. In 2008 heeft Cito het systeem aangepast en het oude AVI toetssysteem vervangen door een nieuw toetssysteem

Het oude AVI systeem bestond uit negen niveaus, namelijk AVI 1 tot en met AVI 9. Het nieuwe AVI systeem bestaat uit twaalf niveaus, die zijn gekoppeld aan de leerjaren in het basisonderwijs. Er wordt uitgegaan van een gemiddeld leesniveau halverwege (M) en aan het eind (E) van een groep.

Zo is AVI M3 het gemiddelde leesniveau halverwege groep 3. AVI E3 is het gemiddelde leesniveau aan het eind van groep 3.
Voor groep is het gemiddeld leesniveau: AVI M4 - E4
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De indeling in 12 delen zegt inderdaad dat u de methode Veilig leren lezen met uw kind(eren) doorneemt die normaal gesproken in groep 3 en groep 4 aan de orde komen. De leerkracht in deze groepen toetst wat het niveau van de kinderen is met behulp van de AVI-methode, zoals beschreven in mijn antwoord en met aanvullende informatie in de link hieronder. U kunt denk ik zelf wel de voortgang in lezen beoordelen van uw kind(eren) Als de 12 boekjes met succes zijn doorgewerkt heeft uw kind(eren) in elk geval het leesniveau van eind groep 4 – AVI E4
Kijkt u eens rond op de site van veiliglerenlezen hieronder. Daar staat ook wanneer kinderen toe zijn aan bepaalde lesstof. En verder i er op ternet vast nog wel een heleboel informatie over thuisonderwijs te vinden. Veilig leren lezen van uitgeverij Zwijsen heeft een indeling in 12 kernen en bestaat al decennialang. Is de meest gebruikte taal-leesmethode in groep 3 / 4 van de basisschool.
Er zijn verschillende series zoals de Raketjes serie. (groep 3) De moeilijkheidsgraad van de zonnetjes serie loopt op tot AVI E4 (eind groep 4) De bijgevoegde link geeft wat meer informatie over de AVI-niveaus. Zie de link hieronder. Veilig stap voor stap richt zich hoofdzakelijk op technisch lezen en spelling. Er wordt in beperkte mate ook aandacht besteed aan het begrijpend lezen, met name vanaf kern 7. De belangrijkste doelstelling van de methode is het goed en vlot leren lezen. Net als bij Veilig leren lezen bereiken de kinderen bij Veilig stap voor stap aan het einde van kern 12 minimaal leesniveau AVI E3 (eind groep 3).
http://www.veiliglerenlezen.nl/Voor-ouders/Dit-leert-uw-kind.htm
http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/119827-uitleg-veilig-leren-lezen-en-de-avi-niveaus.html

Andere antwoorden (1)

Ik snap je vraag niet helemaal, een kind die Nederlands als tweede taal krijgt en thuis les krijgt zal niet helemaal hetzelfde niveau hebben of hoeven te hebben.

Verder ng/nk lezen of schrijven of anders? Ze leren dit in kern7 maar je zegt dat je de boeken hebt dus dat begrijp ik niet: http://www.veiliglerenlezen.nl/Voor-ouders/Dit-leert-uw-kind.htm

Verder met schrijven: ik neem aan dat je daar ook de huidige methode voor gebruikt, dan hoef je dat toch niet te vragen? Je gaat toch gewoon steeds verder?
In groep 4 lezen ze de hoofdletters schrijven.