Hoe worde je 'onderzoeksjournalist' of 'reasearchjournalist'? Welke opleiding hoor je ervoor te volgen?

Ook wel 'onderzoeksjournalistiek'/'researchjournalistiek' genoemd.

Volg je gewoon Journalistiek als opleiding, en later afsplitsen tot Onderzoeksjournalistiek? Of heeft een een speciale opleiding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is primair een journalist, die zich (meestal) specialiseert in een bepaald aandachtsgebied. Dat kan wetenschap, politiek , criminaliteit of een ander gebied zijn. Een onderzoeksjournalist brengt niet zo zeer het nieuws van de dag, maar diept een bepaald onderwerp uit. Zoals het woord al zegt. Hij gaat op onderzoek uit, zich inlezen in andere publicaties, interviews doen, enzovoort. Elke journalist zou in principe een onderzoeksjournalistiek stuk kunnen schrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Zo zit dat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Er zijn verschillende onderzoekers die steeds in een ander onderwerp duiken. Op een gegeven moment wordt je er ervaren in en weet je hoe je het moet aanpakken. Dan doet het er niet zo veel meer toe of het nu over een minister in Griekenland gaat of over oliebronnen op de noordpool. Je moet wel steeds heel veel kennis opdoen over die onderwerpen, maar dat is ook het aantrekkelijke ervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan free Lance zijn en dan ben je zelfstandig ondernemer, die een opdracht aanneemt. Maar als je voor een krant, tijdschrift of TV werkt betalen zij de onkosten.