Gaan doven ook naar een normale middelbare school? Hoe zit het met hun schoolcarrière?

We doen een profielwerktuk over doven. Maar kunnen nergens informatie vinden over hun schoolcarrière. Er zijn zoveel doveninstituten en doven havo's. Maar ergens anders staat weer dat ze naar een reguliere school gaan. Kan iemand ons helpen?

Toegevoegd na 1 dag:
~
Er zijn dus 5 dovenscholen. Wordt in één gebouw dan basisonderwijs én middelbaar onderwijs gegeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Er zijn speciale middelbare scholen voor doven/slechthorenden.
Soms gaan kinderen idd met een tolk naar een normale school, maar dat kost veel geld (je hebt ook maar recht op een bepaald aantal uren per jaar een tolk). Bij slechthorende kinderen ligt het er natuurlijk ook aan hoe slechthorend ze zijn, er zijn best slechthorende kinderen die op een reguliere school kunnen functioneren.

PS voor verdere inlichtingen kan je hier terecht:
Specifieke informatie

Voor studenten die meer informatie willen, download het contactformulier in de rubriek "Voor studenten"

Voor alles wat betrekking heeft op het tijdschrift "Dovennieuws": info@fevlado.be

Voor alle bestellingen van publicaties of vragen daaromtrent: verkoopdienst@fevlado.be

Voor alles wat betrekking heeft op de vrije gebarencursus: gebarentaalcursus@fevlado.be

Contactgegevens Fevlado vzw

Fevlado vzw
Stropkaai 38
9000 Gent

Tel : 09/224 46 76
Fax : 09/329 07 47
Teksttelefoon : 09/329 07 47
info@fevlado.be

ledenbeweging : ledenbeweging@fevlado.be

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor Nederland:
http://www.dovenschap.nl/index.php/contact/adresroute

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor Nederland:
http://www.dovenschap.nl/index.php/contact/adresroute
10 jaar geleden
Voor een doof iemand is het mogelijk naar een gewone school te gaan, ze maken dan gebruik van een doventolk (iemand die tijdens de les aanwezig is en blijft en alles dmv gebarentaal duidelijk maakt voor de dove persoon). Voor een slechthorende is het makkelijker, zij kunnen gebruik maken van een ringleiding, welke het geluid van de stem van bijvoorbeeld de leerkracht, goed versterkt. Er wordt steeds meer bezuinigd op het bijzondere onderwijs, waardoor steeds meer kinderen met een beperking in het reguliere onderwijs terecht komen.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor zover ik weet, geven de speciale dovenscholen les aan doven en zeer slecht horenden tot 20 jaar, dat is dus basisschool en voortgezet onderwijs. Er zijn echter ook scholen die alleen voortgezet onderwijs geven, onder andere het Kentalis Rafael in st Michelsgestel. Het onderwijs op de dovenscholen is wel onder de maat, dus slechter dan de reguliere scholen, dit komt door het lage aantal scholieren daar, maar ook door hun beperking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dove en slechthorende kinderen gaan natuurlijk ook naar school. Er zijn speciale scholen voor dove kinderen, en er zijn speciale scholen voor slechthorende kinderen. Maar er zijn ook dove en slechthorende kinderen die naar een gewone school gaan.

Speciale school
Op de speciale scholen zijn de groepen lekker klein en is er veel extra hulp. Jammer genoeg zijn er niet overal speciale scholen. Er zijn in Nederland 5 scholen voor dove kinderen en 25 scholen voor slechthorende kinderen.
Als er geen speciale school vlak in de buurt is moet je dus met een busje er naar toe. Soms is de school zo ver weg dat het zelfs te ver is om met de bus te gaan. Dan woon je door de week op een internaat en ga je in het weekend naar huis.

Gewone school
Sommige dove en slechthorende kinderen gaan daarom liever naar de gewone school. Die is lekker dichtbij!

Maar best moeilijk voor dove kinderen.
Als een horend kind leert lezen, kent hij al goed Nederlands. Hij kan meestal snel leren om de klanken die je hoort met letters op te schrijven.
Dove kinderen kunnen niet horen hoe de woorden worden uitgesproken, dus is het moeilijk voor hen om Nederlands te leren. Dus ook veel moeilijker om te leren hoe die woorden geschreven worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op de dovenschool gaan kinderen naar een logopedist. Dit is een juffrouw of meester die je leert praten. Dove kinderen kunnen zichzelf niet horen. Maar ze kunnen wel hun stem voelen, en de mondbewegingen in de spiegel zien. Samen met de logopedist doen ze allemaal oefeningen en spelletjes om te leren praten.

Meestal kun je dan nog wel horen aan de stem dat iemand doof is. Het is moeilijk om goed te praten als je je stem zelf niet kunt horen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Sommige dove en slechthorende kinderen gaan liever naar een gewone basisschool. Bijvoorbeeld omdat de dovenschool erg ver weg is. De meester of juf krijgt dan extra hulp van een leraar van de dovenschool of slechthorendenschool. Zo’n leraar noem je een ambulant begeleider.

Ook hulpmiddelen zijn dan belangrijk. Slechthorende kinderen kunnen met solo-apparatuur de meester of juf beter verstaan. Dove kinderen kunnen met hulp van een gebarentolk de lessen beter volgen.