Kun je een studieschuld kwijtraken door een thuisstudie te doen?

Een vriendin van mij heeft een tijdje geleden haar opleiding op niveau 2 afgerond in plaats van niveau 3, wat de bedoeling was.
Nou heeft ze een studieschuld en kan die kwijtgescholden worden als ze alsnog een opleiding op niveau 3 afrond. Nou is mijn vraag of het ook een thuisstudie zou mogen zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (1)

Bij een opleiding op niveau 1 of 2 is de beurs altijd een gift.
Bij een opleiding op MBO-niveau 3 of 4 wordt de beurs pas een gift als het diploma binnen 10 jaar wordt behaald. Als er geen diploma wordt behaald, moet alles worden terugbetaald: basisbeurs, aanvullende beurs en studentenreisproduct. Alleen de aanvullende beurs over de eerste 12 maanden mag worden behouden.

Het gaat er dus niet om waar en hoe je studeert. Het gaat om het diploma. Dat diploma moet worden behaald. Zo niet, dan moet de studiefinanciering MBO-niveau 3 worden terugbetaald.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou toch contact opnemen met het duo hierover, als je een thuisstudie doet, heb je geen recht op studiefinanciering, telt het diploma van de thuisstudie dan wel als diploma, om je studieschuld kwijt te raken? http://www.carrieretijger.nl/carriere/promotie/thuisstudie
Ik heb m,n twijfels hierover, vooral ook omdat je pas in aanmerking komt voor studiefinanciering als je een voltijd opleiding volgt, wat betreft MBO. Ik kan nergens duidelijk antwoord hierop vinden, ook in jouw link wordt dat niet duidelijk aangeven. Het lijkt me dat je diploma hier alleen voor geldt als je dat behaald hebt, op de manier waarop je recht had op studiefinanciering. Je krijgt van mij dus geen min of plus, maar wel het advies je antwoord sterker te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt wel degelijk uit welk niveau studie je volgt. Overigens kan een thuisstudie, mits deze officieel erkend is als volwaardige mbo/hbo studie, wel zorgen dat je studiegeld kwijtgescholden wordt. Zo heb ik 2 jaar hbo gedaan en een jaar mbo. Nu heb ik een andere mbo opleiding afgerond en is de mbo schuld omgezet in een gift. Echter zou ik ook een Hbo opleiding moeten volgen, als ik wil dat die studieschuld ook omgezet wordt in een gift. Het ligt dus niet zo simpel! Het handigst is idd contact opnemen met duo, dan weet je exact hoe het zit. Overigens moest ik wel zelf mijn diploma opsturen als bewijs dat ik het gehaald had. Je studiekosten worden dus niet automatisch omgezet in een gift.
fisbel
10 jaar geleden
Informatie Duo zegt dat de studiefinanciering niveau 2 MBO nooit terugbetaald hoeft te worden. Studiefinanciering niveau 3 MBO (of MBO niveau 4) – terugbetaling als het diploma niet wordt gehaald. Geen terugbetaling als het diploma wel wordt behaald. Tot zover kort samengevat mijn antwoord. Goede aanvulling is dat een kopie van het diploma moet worden opgestuurd om de kwijtschelding van de studieschuld te effectueren. En uiteraard de uitkomsten van dit item altijd even checken bij DUO.