Astrologie studeren in Nederland, hoe gaat dat?

Hallo allemaal
Ik heb sinds mijn twaalfde interesse voor astrologie. Ik verzamel ook allerlei informaties, ik leer elke dag wel iets nieuws bij en ik ben constant bezig met het analyseren van karakter eigenschappen. Ik ben nu al inmiddels 24 jaar oud en ik wil mijn interesse niet meer als hobby houden. Nu heb ik al een hoop geleerd en ik ben nog steeds aan het leren maar nu is het alles wat ik tegenkom niet meer voldoende, il wil professioneel zijn. Op het internet heb ik al heel vaak gezocht naar een echte beroepsopleiding i.p.v. maar iedere keer krijg ik toch een cursus. Als ik naar het inhoud kijk, alles wat daarin zit weet ik al. Ik wil geen cursus maar wel een opleiding voor Astrologie. Maar ik weet niet welke het beste is in Nederland. Ik kom er niet meer uit...
Ik kom advies te kort, daardoor deze vraag aan jullie.
Ik ben dus op zoek naar een beroepsopleiding voor astrologie waar ik ook recht op studiefinanciering heb. Bestaat dat wel?
En zijn de vooropleidingen belangrijk of vinden ze jouw talent en ervaring belangrijker?
Alvast bedankt voor jullie reactie, tijd en de moeite.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (2)

Op deze website http://www.avn-astrologie.nl/index.php?id=1040 staan per regio de opleidingen die erkend zijn door de Astrologische Vakvereniging Nederland. Deze leiden op tot praktijkvoerend Astroloog. Deze opleiding is vergelijkbaar met een HBO opleiding.
Antoni
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Op welke manier is dat vergelijkbaar met een HBO-opleiding?
Antoni
10 jaar geleden
Sorry, ik ken de inhoud van de studies niet. Ik heb alleen de tekst overgenomen van deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Astroloog. Dat was achteraf bezien niet zo handig, want ik ben me ervan bewust dat Astrologie door vrijwel niemand, behalve dan de astrologen zelf, als een hoogstaande studie wordt beschouwd. Dus helaas kan ik geen informatie geven over de overeenkomsten tussen de astrologiestudies en een HBO-opleiding.
Er bestaat geen studie astrologie omdat astrologie geen wetenschap is. Er zijn ook geen beroepsopleidingen omdat astroloog - het spijt me dat ik het moet zeggen - geen echt beroep is. De stelling dat de stand van de sterren enige invloed heeft op je karakter en levensloop, is niet alleen nooit bewezen maar zelfs keer op keer ontkracht.

Er zijn vast wel mensen die op de één of andere manier hun brood verdienen met mensen vertellen dat ze aan de hand van hun sterrenbeeld van alles kunnen vertellen over hun karakter of toekomst. Net zoals er mensen zijn die hetzelfde doen met handlezen, kaarten leggen of in een glazen bol kijken. Dat zijn dan óf oplichters, óf illusionisten/mentalisten die goed zijn in 'cold reading', óf mensen die zich bewegen in zogenaamde paranormale kringen en zelf daadwerkelijk geloven dat ze bijzondere gaven hebben. Maar een serieus beroep waarmee je op een eerlijke manier je brood kunt verdienen, kun je het niet noemen.

Wat dan wel kan? Als het je gaat om het analyseren van karaktereigenschappen, zoals je in de vraag beschrijft, zou je kunnen kijken naar opleidingen richting de psychologie. Als je vooral mensen wilt helpen die voor een belangrijke beslissing staan in hun leven of die ergens mee zitten en een steuntje in de rug nodig hebben, zou je kunnen denken aan een soort counselingsopleiding. Wil je daarin wat creatieve elementen kwijt kunnen, dan kun je denken aan bijvoorbeeld creatieve therapie of kunstzinnige counseling.

Gaat het je om de show, dan zou je illusionist kunnen worden. Of daar een opleiding voor bestaat, weet ik niet. En het daadwerkelijk verdienen van geld is waarschijnlijk erg lastig in die hoek, tenzij je Echt Heel Erg Goed bent.

Gaat het je om de sterrenkunde en ben je geïnteresseerd in de hemellichamen, denk dan aan astronomie of natuurkunde.