Tot wanneer kan ik gebruik maken van studiefinancieringen?

Wanneer wordt het leenstelsel voor de bachelor ingevoerd? Hoe zit het met het leenstelsel voor de master?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nu is het nog zo dat je de basisbeurs, de aanvullende beurs en de reiskosten niet terug hoeft te betalen als je je studie op tijd afrondt. Het kabinet wil dat deze 'gift' verdwijnt en wordt omgezet in een echte lening.

Afgelopen woensdag 11 december 2013 moest minister Jet Bussemaker zich neerleggen bij het feit dat het leenstelsel ook voor de masterfase een jaar wordt uitgesteld. Ze heeft dan een jaar de tijd om politieke steun te krijgen voor de aangepaste plannen.

Die plannen zijn dat het leenstelsel zowel voor de voor de bachelor- als de masterfase in één keer wordt ingevoerd per 1 september 2015. Voor vergoeding van openbaar vervoer voor studenten moet het kabinet nog een alternatief bedenken. Kamerbreed leeft de wens dat het alternatief voor de OV-kaart gelijk met de wijziging leenstelsel bachelor / master per 1 september 2015 wordt ingevoerd. Of dit laatste haalbaar is?

De aanvullende beurs, voor studenten van wie de ouders een laag inkomen hebben, blijft bestaan. Ook kunnen studenten tegen gunstige voorwaarden extra blijven lenen. Die lening mag na de studie in 20 jaar in plaats van 15 jaar worden afgelost.

Het leenstelsel gaat alleen gelden voor nieuwe studenten van hbo en universiteit. 'Oude' studenten behouden waarschijnlijk de studiefinanciering zoals die nu is. Met als uitzondering de OV-kaart. De basisbeurs voor mbo-studenten boven de 18 blijft bestaan. Althans volgens de huidige plannen.

Het blijft zo een heel getob met de wijzigingen studiefinanciering. Dat er gewijzigd gaat worden is zeker. Het hoe en wat en in welk jaar de wijzigingen ingaan is nog onzeker.

Een duidelijk geschreven en recent artikel over de wijzigingen die er aan staan te komen alsmede informatie over studiefinanciering in het algemeen lees je in het NOS-artikel – zie bron.
fisbel