mag een school weigeren je eigen opdrachten in het digitale schoolarcief in te zien?

ik heb voor een huidige opdracht een vorige opdracht nodig. deze heb ik zelf niet meer in bezit maar school heeft deze digitaal gearchiveerd.

ik vroeg dus aan mijn school of ze mij een kopie konden geven vanuit het archief. dit wordt geweigerd door mijn school omdat dit hun beleid is... mag dit?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dit mag. Het klinkt misschien overdreven, omdat het in feite maar een kleine handeling is, maar het kost tijd om die opdracht op te zoeken en te kopiëren. Wanneer alleen jij daarom vraagt, zal het nog niet zo'n probleem zijn, maar als ze het aan jou toestaan, moeten ze het ook aan anderen toestaan. Dan gaat het niet meer om één keer iets opzoeken, maar herhaaldelijk iets opzoeken, en dan begint het wel echt onnodig tijd te kosten. Een school mag hier beleid op maken, om dit te voorkomen. Een leerling kan namelijk prima zelf zijn opdrachten bewaren, bijvoorbeeld op een stickje. Het is dan helemaal niet nodig dat de school tijd besteed aan dit soort werkzaamheden.
Het was echter wel netjes geweest als dit ook bekend was bij de leerlingen. Als ik jou was zou ik het nog een keer proberen, het liefst via een andere route. Vaak zijn er wel meerdere mensen die toegang hebben tot dit archief, en de één is wat makkelijker dan de ander. Benadruk dat het eenmalig is en dat je niet wist dat het de bedoeling was dat je zelf de opdrachten ook bewaarde. Als het toch niet lukt, zul je het zonder moeten doen.