Hoe word ik latijn/grieks leraar?

Hoe lang duurt de studie? Is er één studie voor of is het verdeeld in het culture gedeelte en het leraar gedeelte? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Er zijn vijf steden waar je Grieks / Latijn kan studeren. Dat zijn Groningen, Nijmegen, Leiden en Amsterdam (VU en UvA)

In de driejarige bacheloropleiding kun je zelf kiezen of je je in het Grieks én het Latijn wilt verdiepen, of in een van beide talen. Daarnaast bestudeer je de cultuur van de oudheid en het belang hiervan voor onze moderne cultuur.

In het eenjarige masterprogramma Griekse en Latijnse Taal en Cultuur specialiseer je je in de talen en cultuurgeschiedenis van de oudheid. Je verdiept je in het verleden, maar kijkt ook hoe de klassieke talen en cultuur doorwerken in onze eigen tijd. Hierbij kun je denken aan onderwerpen zoals de Trojaanse oorlog, de verhouding tussen Grieken, Romeinen en barbaren en de functie van literaire genres.

Als afgestudeerd classicus heb je een brede kennis van de oudheid, een grote taalvaardigheid en een kritisch denkvermogen. Je kunt aan de slag bij bibliotheken en musea, in de journalistiek en het bedrijfsleven. Ook bij uitgeverijen, culturele instellingen en de overheid werken classici. Daarnaast kun je werken als docent, vertaler of onderzoeker. De meeste afgestudeerden komen in het onderwijs terecht (90%)

Met een educatieve master kun je een eerstegraads onderwijsbevoegdheid halen in een bepaald vakgebied, in dit geval Grieks & Latijn. Dat betekent dat je les kunt geven in alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger beroepsonderwijs. Hoe de verschillende opleiding de educatieve master organiseren is te lezen in de link hieronder.
http://www.tkmst.nl/opleidingen/opleiding/21288/leraar-vo-1e-graad-grieks-latijn.html
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
super! dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Hier is een universitaire opleiding oude talen voor nodig. Omdat oude talen vaak raakvlakken hebben, zal je ook van veel andere oude talen kennis nemen. Het is een interessante studie, maar je moet zelf graag willen 'graven' en zeer leergierig zijn.