22 jaar en een MBO 2+4, bezig met een HBO maar dit gaat moeizaam. Wat moet ik doen?

Ik ben 22 jaar en heb al een mbo 2 en 4 diploma. Ik ben nu bezig met een hbo opleiding maar ik zit er niet op mijn gemak en haal geen goede cijfers. Ik heb tot nu toe alles afgemaakt en ben bang om te stoppen. Mede omdat ik bang ben dat ik geen baan zal krijgen en dan werkeloos thuis kom te zitten. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De overstap van MBO naar HBO is over het algemeen een vrij grote stap. Er zijn veel mensen die dit niet afmaken omdat het zo tegenvalt. Ik zou er toch voor gaan.. proberen kun je altijd.. en ik zou helemaal niet stoppen omdat je bang bent dat je hier na geen werk hebt want je weet niet hoe het met de banen zit over een aantal jaar. En je kunt je diploma maar hebben toch? Je weet nooit waar het nog eens goed voor kan zijn. Als je nu stopt zit je toch ook thuis?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het je niet gaat lukken, heeft het weinig zin om te blijven natuurlijk. Vergeet niet dat wanneer je het niet haalt, je het schoolgeld moet terugbetalen. Derhalve kun je de periode dat je gestudeerd hebt aan het HBO het beste zo beperkt mogelijk houden.

Qua vinden van werk, moet je dit niet relateren aan je studie. Immers, als je deze studie niet aan kan, of met zeer veel moeite, zal het met werken op dit niveau ook een lastig verhaal worden. Vergeet niet dat het werk je hele leven moet gebeuren (tot waarschijnlijk je 70e iig). Wanneer je daar steeds onder druk zou staan, is dat alleen maar negatief voor je eigen leven.

Wat je het beste kan doen is werken aan je competenties. Kijk waar je talenten zitten, en richt je daarop. Dat is een prima manier om ipv verdere scholing jezelf toch te ontwikkelen op een manier die perfect bij jou past. Ben je bijv. een goede verkoper, dan moet je je daarop richten.

Wat voor studie doe je trouwens? Misschien dat je kan overstappen op een makkelijkere opleiding?

Toegevoegd na 18 minuten:
En welke MBO-opleiding heb je gedaan? Misschien dat er iets is dat duidelijker aansluit op je MBO-opleiding en daarmee makkelijker is...