Waarom leren we niets over belasting op school?

Belasting is een belangrijk onderdeel van ons leven, maar raar genoeg is mij er nooit iets over uitgelegd. Ik weet eigenlijk heel weinig over belasting, alleen dat ik het betaal via mijn werk en via het consumeren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hele goede vraag, nu ik er zo over nadenk is dat inderdaad wel heel erg vreemd!
Ritsuka
10 jaar geleden
Bij economie volgens mij wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb economie gehad op de middelbare school. Nooit over belasting gehad of belastingaangifte of iets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben dit wel bij Economie gehad op het VMBO (niveau 4).
MissGerdien
10 jaar geleden
Ik denk dat dat is omdat belasting toch wel een soort van geld loskloppen van de mensen is. Voor veel dingen waar je belasting voor moet betalen, betaal je meer dan eigenlijk nodig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je leert geen formulieren invullen, dat zou ook onzinnig zijn want die veranderen toch wel weer. Mijn zoon heeft vorig jaar in havoo 2 uitleg gekregen over belastingen, over werknemersverzekeringen, over werkgevers en over mensen die geen werk hebben.

Antwoorden (4)

Bij de leervakken op school moeten er keuzes worden gemaakt over wat wel en wat niet in het lespakket zit.
We leren ook niet hoe je motorolie, koelvloeistof, en ruitenwisservloeistof moeten aanvullen, en hoe je een wiel moeten verwisselen. Of hoe je een fietsband moet plakken. Of hoe je een stekker aan een snoer moet zetten. Of hoe je de cv moet bijvullen. Of hoe je aardappelen moet koken. Om maar een paar dingen te noemen.
Zoals je zelf al zegt, heb je niet zoveel met belasting te maken, want je werkgever draagt het af, en als je iets koopt doet de verkoper dat ook.
Nog niet zo lang geleden deden de meeste mensen ook geen aangifte, en hoefden er dus ook niets van te weten. Tegenwoordig doet bijna iedereen aangifte, wegens hypotheekaftrek, huurtoeslag en zorgtoeslag. Met de aangifteprogramma's van de belastingdienst hoef je je nog steeds niet te verdiepen in het giantische aantal wetten en regeltjes dat er bestaat. Als je een uitdraai van je angifte maakt kun je na wat bestudering al aardig te weten komen wat je er van "moet" weten.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@Reddie schreef:
Met de aangifteprogramma’s van de belastingdienst hoef je je nog steeds niet te verdiepen. Je zal bedoelen: de Vooringevulde Aangifte.
De Belastingdienst zet je aangifte al klaar. Tegenwoordig inclusief hypotheekrenteaftrek, Vermogen Box 3 (spaargeld, aandelen o.a) Ook voorlopige aanslag, studiefinanciering en nog andere zaken staan erin. De invullingen en vragen betreffen de persoonlijke situatie zoals leeftijd, kinderen, fiscaal partner. De persoonsgebonden aftrekposten staan er niet in. Dat kan ook niet, want die zijn van jaar tot jaar verschillend. Daarom is het toch wel handig als je iets van belastingen afweet. Het gevaar zit er altijd in dat je dingen mist. Aals je er niets of weinig van afweet, kan je je aangifte beter uit handen geven. Voor de huurtoeslag en zorgtoeslag hoeft overigens geen aangifte te worden gedaan. In veel situaties is men niet aangifteplichtig bijvoorbeeld omdat er slechts 1 inkomen is, geen inkomen Box 3 (vermogen) en geen hypotheekrenteaftrek. Het toetsingsinkomen wordt dan gebaseerd op het fiscaal inkomen / bruto inkomen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wij kregen op vmbo fietsbandplakles.....
heel nuttig. en aardappelen schillen en koken heb ik daar ook geleerd, net als stekker aanzetten
tanken, ruitenwisservloeistof etc vervangen had ik graag met autorijles een keer gehad willen hebben. een plus voor je mooie opsomming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LGA op het gymnasium leer je weer andere dingen met als doel een goede baan met geld genoeg om de mensen te betalen die dit werk voor je doen en op een lager niveau zitten. Zo houd je heel nl aan het werk. Verder kun je alles maar dan ook alles leren als je het wil tegenwoordig. Internet is heel geduldig.
Zoals Reddie aangeeft moet er een keuze gemaakt worden. Ik verwacht het onderwerp 'belasting' bij een vak als Economie, Maatschappijleer of Management & Organisatie. Ik heb zelf een paar lessen over belasting gedaan in de derde klas Atheneum. We leerden over de verschillende schalen van inkomstenbelasting, BTW en andere belastingvormen.
Zit je zelf nog op de middelbare school? Dan zou je het eens aan een economie docent kunnen vragen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het vak maatschappijleer wordt het soms gegeven. Ik ben docent geweest en ik gaf altijd een les of 6 over belastingen. Maar ik ben er specialist in. De leerlingen leerden ook een belastingaangifte doen. De ouders kwamen soms ook op een extra avond om de basis te leren!
Feit is, dat het eigenlijk nooit in een lesprogramma staat. Het is immers een specialistisch onderwerp waar alleen een fiscalist iets zinnigs over kan zeggen. Bovendien verandert er voortdurend iets in dat vak, zodat je alles ook heel punctueel moet bijhouden.Daardoor is de groep docenten die echt van de hoed en de rand weet, klein. Alleen op de universiteit bij het vak belastingrecht en alles daaromheen aan de orde. Ik ben met je eens, dat is 10 jaar te laat.
Gelukkig kan je tegenwoordig online heel makkelijk een belastingopgave doen (www. belastingdienst.nl) , het programma leidt je er prima doorheen en overal staat uitleg naast. Je kunt het ook gewoon een keer uitproberen want opsturen hoeft niet, gewoon weer deleten.
Ben je erg in het onderwerp geïnteresseerd, abonneer je dan op Fiscalert ( www. fiscalert.nl). Gratis en aan het eind van het jaar bepaal je zelf wat je voor een jaarabonnement wilt betalen, achteraf dus. Leuk en leerzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ontbreekt op middelbare school vaak aan lessen die praktijk gericht zijn. We leren heel algemeen een paar kleine dingen over belasting bij het vak Economie. Echter moet iedere Nederlander (18+) belastingaangifte doen ieder jaar. Slechts een klein deel van de Nederlanders weet hoe dit daadwerkelijk moet worden ingevuld. Een les belastingaangifte invullen zou geen verkeerd idee zijn. Maar ook een verplichte EHBO cursus op scholen, lessen over gezonde voeding en gezond koken. Maar helaas ligt de focus alleen op wiskunde/formulies/taal. Kortom school maakt je creatief dood. Alle creatieve vakken worden niet meer dan 1 uur in de week gegevens (sport/muziek/toneel/ckv/tekenen). Terwijl deze vakken net zo belangrijk zijn als wiskunde en taal. Te kort aan creatieve mensen in deze maatschappij omdat iedereen hetzelfde wordt geschoold.