De huidige OV-studentenkaart wordt volgens de regeringsplannen vanaf 2016 een studentenkortingskaart, ook voor mbo-studenten die jonger zijn dan 18 jaar. Dat betekent een duurder openbaar vervoer voor studenten. De wetsvoorstellen moeten nog worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer.

In het regeerakkoord van 2012 stond dat de OV-chipkaart al in 2015 zou worden afgeschaft, maar dat is dus uitgesteld tot 1 januari 2016. Studenten krijgen vanaf de afschaffing de mogelijkheid om extra geld te lenen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) onder gunstige voorwaarden. Deze lening kent een lange terugbetaalperiode, een lage rente, terugbetaling naar draagkracht en de optie om een terugbetaalpauze op te nemen.
fisbel