Hoe motiveer ik mijn zoon om een opleiding belangrijk te vinden?

Hij denkt dat hij rijk zal worden met internet-geld-verdien-programma's en dat een opleiding niet belangrijk is. Enig antwoord op zijn uitspraken en mijn vragen is, je ziet wel straks, als ik echt geld verdien. Hij is bijna 18, lui wel lief en kent waarden en normen, maar vertikt het om iets voor een diploma te doen omdat hij er echt van overtuigd is dat hij op deze manier rijk wordt. Voor de rest een goed kind wat beleeft is en zich voorbeeldig gedraagt en nog nooit echt iets foutst heeft gedaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hij heeft nu een bijbaantje die hij telkens wil opzeggen, het geld mag hij zelf houden en besteden waarin hij wil. Wij dachten dat het hem zou motiveren als hij zijn eigen geld mag besteden. Maar ook dat werk dus niet. Straffen hebben wij allang opgegeven motiveren helaas ook. Nu na de 3de keer dat hij de opleiding waarschijnlijk niet zal kunnen afmaken vanwege zijn ontbrekende inzet weten wij echt niet meer verder. Hij denkt echt dat hij het ook zonder opleiding en werk zal maken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik denk soms dat een werkvakantie, die hem de andere kant van de wereld laat zien goed zou doen, is echt een goed kind voor de rest, maar das beetje te duur voor ons.W ie heeft ideeën wat wel zou kunnen helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Alle mensen die financieel rijk geworden zijn met een internetsite/gadget/game/etc. zijn dat geworden vanuit een bepaald beroep en/of een bepaalde hoeveelheid kennis. Een studie, elke studie in welke richting dan ook, geeft je een basis vanwaaruit je ( je zoon, en alle anderen) de wereld en het internet kan waarnemen en kan bestuderen op mogelijkheden en kansen. Wie alleen maar de successen van anderen ziet mist de kennis en ervaring om zelf mogelijkheden te zien of te bedenken om (stinkend) rijk te worden. Zelfs al zou het je zoon lukken om stinkend rijk te worden met een enkel briljant idee, dan nog heeft hij kennis en inzichten nodig om de winst vast te houden, last staan te laten groeien. Een leuk voorbeeld voor hem is Ben Heldring van bellen.com. Al jong erg succesvol als internetondernemer, maar wel dankzij z'n studie die hij tegelijkertijd volgde. Laat je zoon anders zelf advies vragen aan Ben Heldring. Van hem zal hij een doorstudeeradvies zeker wel aannemen. In ieder geval succes ermee.

Wie zorgt er voor hem dan? Bij ons gold vroeger het credo: wie niet werkt zal ook niet eten.... Je moet toch iets doen voor de kost als je 18 bent? Wel is waar dat ouders altijd voor hun kinderen de kosten van verzorging en opvoeding moeten betalen totdat zij achttien jaar zijn. Maar daarna ligt de eerste verantwoordelijkheid toch echt bij hem! Voor kinderen van 18,19 en 20 jaar geldt wel een voortgezette onderhoudsplicht. Maar dit houdt in dat u als ouder moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen.......... voor zover hier nog niet in is voorzien (bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje). Een kind van 18 wordt dus geacht voor zichzelf te zorgen. Nogmaals door bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje. Laat hem dan maar bewijzen dat hij dat kan! Zeg dat je na zijn 18e verjaardag een bijdrage in kost en inwoning verwacht. Hoe hij dat dat bekostigt is zijn zaak. Maar hij moet wel voor zichzelf gaan zorgen. Want zo lang jullie dat doen, is er voor hem geen reden om iets aan te pakken! Mijn zoon was na zijn 16e ook niet meer voor de studie. Deed wat volwassenenonderwijs en ging met 18/19 in militaire dienst. Werd Commando. Was ik ook niet blij mee. Maar hij heeft veel van de wereld gezien, veel meegemaakt, veel geld verdiend en weer verloren. En is op zijn 31e alsnog Politieacademie gaan doen. Ik wil maar zeggen: Het komt wel goed. Maar dan moet jij hem los laten, hoe dan ook.............

Ik ben zelf 19 jaar en vind het erg grappig om dit te lezen. Het zou zomaar één van mijn ouders zijn die dat heeft gepost. Hoe dan ook denk ik ook dat ik veel kansen heb wat betreft het internet. Er is zoveel te doen wat mensen nog willen en zelfs geld voor over hebben. Ik heb zelf wat ideeën, maar er zijn natuurlijk honderden kansen als je een goed idee hebt. Zelf heb ik over een half jaar mijn MBO Applicatie ontwikkeling (4 jaar) af, maar als ik eerlijk moet zijn had ik die opleiding net zo goed niet kunnen doen. Het geen waar ik het meeste aan heb nu is het geen wat ik me zelf aan heb geleerd, omdat hun naar mijn mening geen intressante dingen aan mij voorlegde. Als u zoon er echt voor wil gaan zonder opleiding is dat zeker mogenlijk, maar niet zonder oefenen. Wil die de websites in gaan, moet die bijvoorbeeld echt HTML/PHP/AJAX/CSS moeten gaan leren, maar al wil die games gaan maken op het internet kan die gaan kijken naar JAVA (oud, maar simpel) of HTML 5, wat tegenwoordig alles kan of juist C++ voor de echte games. punt is, zonder moeite kom je nergens ookal heb je een idee, maar zonder opleiding kan je zeker ergens komen!

Laar hem eens heel hard voor weinig werken ergens, Zal niet lang duren!

Laat hem beginnen met zijn droom waar te maken. Dan komt hij er vanzelf achter of hem iets mankeert qua opleiding en raakt hij misschien gemotiveerd om verder te leren.

Je kunt zonder opleiding best veel bereiken. Maar het zijn dan wel vaak mensen die voor zichzelf begonnen zijn, die iets bereikt hebben. (Dat wil je zoon dus dat is dan geen probleem). Neem ondernemer Hennie v.d. Most die amper geleerd heeft en nu oude gebouwen opkoopt en daar allerlei amusementsbedrijven in maakt. Maar deze man heeft keihard moeten werken om dit te kunnen doen en veel kennis in de praktijk opgedaan. Dat is allebei iets dat je moet willen. Je kunt je er echt niet met een Jantje van Leiden vanaf maken want dan ben je zo failliet. Je moet je ook met de juiste mensen weten te omringen en je moet bereid zijn veel van andere mensen aan te nemen. Je moet ook goed met mensen kunnen omgaan en je moet de juiste beslissingen kunnen en durven nemen en je moet bereid zijn af en toe flink op je gezicht te gaan. Je moet ook goede kennis van het financiële reilen en zeilen hebben en ook op dat punt de juiste mensen om je heen kiezen. Kortom er komt heel erg veel bij kijken om zelf succesvol ondernemer te worden. Laat je zoon zich, zoals hiervoor ook al gezegd is, contact met succesvolle ondernemers opnemen. Misschien kan hij een tijdje bij een bedrijf van zo'n ondernemer meelopen als een soort stage zeg maar. Dan kan hij leren dat het allemaal niet meevalt.

Er is maar één manier waardoor je zoon gemotiveerd kan worden om een opleiding te doen, en dat is door zelf in te zien dat hij dat nodig heeft om succesvol te worden (ik veronderstel even dat dit zo is). Hoe zorg jij ervoor dat dit gebeurd? Niet door hem te zeggen dat hij het nodig heeft, want dat gelooft hij niet, niet door hem te straffen en ook niet door hem op werkvakantie te laten gaan. Hij moet het zelf in gaan zien en dat betekent dat jij het moet loslaten en hem daar de vrijheid in moet geven om zelf erachter te komen of het wel of niet lukt om iets te bereiken zonder opleiding. Als hij een jaar 'verspilt' om aan zijn droom te werken en dit lukt niet, dan zal hij daarna misschien wel een opleiding willen volgen. Je zoon is 18 en dus volwassen. Je zou daarom wat afspraken kunnen maken, zoals dat hij, als hij niet naar school gaat, wel een financiële bijdrage moet leveren om in zijn onderhoud te voorzien. Omdat een opleiding geld kost en tijd vergt, kun je die regeling laten vervallen als hij ervoor kiest een opleiding te doen. Maar laat de keuze wel aan hemzelf. het is per slot van rekening zijn leven, en niet dat van jou. Als hij niet gemotiveerd is om een opleiding te gaan doen, dan zal dat gebrek aan motivatie ervoor zorgen dat hij zijn opleiding niet afrond. En niets werkt meer demotiverend dan iemand die je zegt dat je een opleiding moet doen! Je zoon is overigens niet de enige. Het gebeurt vaak dat jongeren nog niet precies weten wat ze willen en ons schoolsysteem wil iedereen er maar zo snel mogelijk doorheen laten hobbelen. Voor sommigen werkt dat nu eenmaal niet en is het nodig om even een tijdje iets anders te doen. Ik denk dat jou zoon uiteindelijk zelf wel in gaat zien dat hij een opleiding nodig heeft, en als dit niet nodig is, dan zal hij zonder opleiding succesvol worden. Niet te veel zorgen om maken dus!

Hij heeft kennelijk nog niet gevonden wat bij hem past. Bill gates heeft zijn school nooit afgemaakt en is de rijkste persoon op aarde. Sterker nog, veruit het grootste deel van de aller rijksten op aarde hebben hun school nooit afgemaakt. Het ligt er een beetje aan wat hij zoal achter zijn computer doet. Je kan echt ontzettend veel leren via het internet. Meer nog dan op school. Scholen lopen vaak erg ver achter. Ik vind persoonlijk een school alleen nog maar belangrijk voor de sociale kant. Zoals leren omgaan met anderen. In projecten werken e.t.c. Maar, zoals ik al eerder schreef; het niveau van de scholen zijn tegenwoordig niet meer zo fantastisch. Niet echt meer van deze tijd. Ik heb geen 123 oplossing. Hij hecht waarschijnlijk niet zo veel waarde aan geld. Ik vind het jammer om te zien hoe mensen andere mensen pushen om iets te doen waar ze gewoon totaal geen wil voor hebben. Natuurlijk maakt u zich zorgen over de toekomst van uw kind maar het is wel zijn toekomst. Als hij tevreden zal zijn met een sociale huurwoning, een lager baantje en wat meer vrije tijd. Waarom niet? Ik hoor en lees steeds vaker van dit soort verhalen. Dit is een trent dat zich waarschijnlijk nog veel verder zal ontwikkelen. Mensen zijn geen machines die je kunt dwingen iets te doen. De enige manier om hem te motiveren is met nieuwe ideeën aan te komen en dan vooral gericht op zijn interesse's.

Hallo, Binnen de psychologie onderscheidt men twee typen motivatie: enerzijds is er de intrinsieke motivatie (iets doen omdat het je leuk/interessant vindt of omdat je er een goed gevoel door krijgt), anderzijds is er de extrinsieke motivatie (motivatie door externe beloning zoals bijvoorbeeld geld). Naar mijn mening is het bij het kiezen van een opleiding heel belangrijk iemand intrinsiek te motiveren. Dus in plaats van hem te sturen door middel van geld, of hem te zeggen waar hij succesvol mee wordt kun je beter goed uitzoeken waar zijn interesse ligt. Beloningen (zoals geld en succes) werken namelijk slechts kort en bij een opleiding van een paar jaar is het juist belangrijk dat de inzet blijft. Je kunt samen met hem uitzoeken waar zijn interesse ligt. Wat bij mij duidelijk hielp was het kijken naar welke beroepen mogelijkheden vormen na bepaalde opleidingen. Hierbij is het handig voor hem om te praten met mensen uit verschillende beroepssectoren en er zo achter te komen wat hij leuk vindt. Ik ben er zeker van dat belonen (geld) en straffen niet werkt bij het doen van een opleiding. Dit zijn dus motiveringen van korte duur. Zoek samen met hem iets wat hem interesseert en waar hij zich voor wilt inzetten. Succes!

Zodra hij het idee heeft dat je hem aan het motiveren bent om...wat dan ook te doen... zal je doel niet bereikt worden. Hoe harder je eraan trekt, hoe eerder hij geneigd zal zijn de hakken in het zand te zetten. Je idee van een jaar reizen is voor veel mensen wel een goede wake-up call. Een jaartje Work and Travel door Australië, waar hij zelf zijn geld moet verdienen met bananenplukken en soortgelijke helse baantjes is voor de meesten genoeg om ineens heel gemotiveerd te zijn voor een opleiding. Bovendien groeit de persoonlijkheid van de reiziger ook op heel veel andere fronten nog enorm.

Het best kun je hem vertellen hoe hij zou kunnen eindigen als hij zijn opleiding niet volgt. En dat hij over een paar jaar meer kosten zou hebben en hij die niet kan afbetalen met een bijbaantje die zelfs wil opgeven. En bovendien is hij al 18 jaar en moet de meeste dingen zelf betalen. Dus als jullie hem ook vertellen minder voor hem te gaan betalen, zal hij beseffen dat het belangrijk is om een goede baan te hebben. En al helemaal als hij ouder wordt en zijn vrouw en kinderen heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100