Ik ben 1 e jaar student HBO, ik overweeg te stoppen met huidige studie, maar val ik dan in september 2014 onder de nieuwe regeling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende voorstellen tot aanpassing en wijzing studiefinanciering. Sommige moeten september 2014 ingaan, andere 1 september 2015. Voor een bachelor is er nog gewoon in 2014 de basisbeurs.

In het wetsvoorstel - ingediend juni 2013 maar nog niet aangenomen - wordt per 1 september 2014 de basisbeurs in de masterfase vervangen door een sociaal leenstelsel. Studenten die vanaf die datum voor het eerst een masteropleiding doen, krijgen dan geen basisbeurs meer toegekend.

Wie vanaf september 2014 voor het eerst gaat studeren zal 20 jaar over de afbetaling van zijn schuld mogen doen wanneer hij begint met terugbetalen. Nu is dat nog 15 jaar. Doordat de terugbetaalperiode langer wordt, is het maandelijkse bedrag dat je moet aflossen lager. Op deze manier wil de overheid studenten tegemoetkomen die wellicht door de wijzigingen van de studiefinanciering, meer moeten gaan lenen om hun studie te kunnen betalen.

De OV-kaart zal volgens de ingediende plannen in 2016 gaan verdwijnen en vervangen worden door een alternatief vervoersarrangement.
fisbel