Hoe kun je de totale verkopen van verschillende prijzen in 1 kolom op laten tellen in Excel?

Ik heb in mijn voorraadadministratie verschillende kolommen met prijzen, nl de normale prijs, en de prijzen met kortingen (zie afbeelding).

Nu wil ik graag van de verschillende ingevoerde aantallen van 1 rij de totale verkopen in de laatste kolom hebben.

Bijv. van 1 rij verkocht: 1x normale prijs, 2x 10% korting, 6x 25% korting enz. en dat dan het totaal in de laatste kolom komt te staan.

Ik heb me al suf gezocht op het internet, maar begrijp er helaas niet veel van.

Welke formule moet ik dan voor de laatste kolom gebruiken zonder dat ik eerst nog afzonderlijke kolommen moet maken en die weer bij elkaar op moet laten tellen?

Toegevoegd na 52 seconden:
Of wil ik dan teveel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De eenvoudigste manier is:

Zet in cel O3 de volgende formule:

      =I3+K3+M3

Zet in cel P3 de volgende formule:

      =I3*J3+K3*L3+M3*N3

Toegevoegd na 1 minuut:

Selecteer daarna cellen O3 en P3. Zet je muis op het kleine vierkantje dat je rechtsonder cel P3 ziet. Druk je linkermuisknop in en sleep dat vierkantje naar beneden, tot je alle cellen hebt geselecteerd waarin je deze berekeningen wilt uitvoeren.

Nu heb je dezelfde formules ook in alle andere cellen staan.

Toegevoegd na 4 minuten:

Het kan "mooier", met functies als somproduct(), maar ik denk niet dat dat hier nodig of zinvol is. Naar mijn mening zou dat hier alleen maar afleiden van waar het om gaat.

Zulke functies zijn wel nuttig als je een complexere serie bereningen wilt uitvoeren, maar dat lijkt me hier niet het geval.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Graag gedaan! En sorry voor die O, ik heb waarschijnlijk scheef gekeken toen ik mijn antwoord typte. Gelukkig begrijp je het onderliggende principe, dus kun je mijn foutje zelf herstellen.

Andere antwoorden (1)

Voer in P3 in =I3+K3+M3+O3 om het totaal aantal verkocht te vinden.
Voor de totale verkoopprijs is het =(H3*I3)+(J3*K3)+(L3*M3)+(N3*O3)
Als je de formule kopieert word automatisch 4,5, 6 etc voor de rij ongevoerd.