Wat moet je doen om je BSA op de UU te halen?

Op de site van de UU staat:
"Het bindend studieadvies is een advies over je studievoortgang, dat aangeeft of je door mag gaan met je studie. Je kunt, als je in voorgeschreven tempo studeert, in een collegejaar 60 ECTS behalen. Als je aan het einde van je eerste studiejaar 2013-2014 minimaal 45 ECTS hebt behaald als voltijdstudent (als deeltijdstudent mag je hier twee jaar over doen), mag je je studie voortzetten."

Maar moet je dan die andere 15 ECTS in je 2e jaar wel er ook nog bij halen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een voltijdsprogramma betekent aan de UU dat je per 10 weken (dat noemen ze een blok) 15 ECTS aan vakken volgt, dus dan gaat men uit van zo'n 40 uur per week studeren.
Het jaar bestaat uit vier van die blokken en voor het BSA moet je tenminste driekwart daarvan gehaald hebben in het eerste jaar.
Dat betekent dat je twee vakken niet hoeft te halen. Wat je dan kunt doen, hangt af van de opleiding. Haal je een verplicht vak niet, dan moet je dat specifieke vak nogmaals volgen. Vaak wordt dat maar één maal per jaar aangeboden, dus zul je dat het jaar erna moeten volgen.
Wanneer je een keuzevak niet haalt, kun je gewoon een ander vak kiezen.

Je bachelor haal je uiteindelijk door 180 ECTS te halen. Normaal gesproken is dat 3 jaar studeren, maar haal je vakken niet, dan kan het dus zo maar zijn dat je uitloopt. Wil je niet uitlopen (of ben je gewoon enthousiast en houd je van hard werken), dan is het ook nog mogelijk om in plaats van twee vakken per blok drie vakken te volgen. Als het qua rooster mogelijk is omdat de colleges niet gelijktijdig zijn, is dat vaak prima te doen, er zijn immers niet veel mensen die daadwerkelijk 20 volle uren per week per vak studeren. Wanneer je drie vakken volgt, kan het dus zo zijn dat je ondanks het niet halen van bepaalde vakken, toch afstudeert na drie jaar.

Toegevoegd na 46 seconden:
En ik vergeet er nog bij te vermelden dat 1 vak een waarde van 7,5 ECTS heeft.

Toegevoegd na 49 seconden:
En ik vergeet er nog bij te vermelden dat 1 vak een waarde van 7,5 ECTS heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks! Maar als je dus 6 van de 8 vakken haalt in je eerste jaar,
en je haalt die andere 2 eerstejaarsvakken niet in je tweede jaar. Word je dan van de opleiding afgegooid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan alleen antwoord geven door mijn ervaring bij mijn eigen opleiding (dus die slag houd ik om mijn arm), maar dat lijkt me niet. Het gaat om het aantal studiepunten. Of je die nu haalt in precies drie jaar of in vier, dat maakt dan niet meer uit, als je maar in je eerste jaar bewijst dat je in staat bent flink te studeren.
Ik kan me echter wel voorstellen dat er problemen ontstaan als je twee eerstejaarsvakken die verplicht zijn niet alsnog haalt in het tweede jaar. Ook omdat er bij sommige vakken ingangseisen zullen zijn.
Als je meer informatie wilt hebben, is het handig om contact op te nemen met je studieadviseur of, als je nog niet begonnen bent met je opleiding, op te zoeken wie de studieadviseur is van de opleiding die je in gedachten hebt en je vragen aan hem of haar te stellen.