Mag een docent een student verbieden het leslokaal te betreden?

Ik ben student hogeschool. Ik vroeg me af of een docent het recht heeft een student te verbieden een leslokaal te betreden wanneer de student in kwestie niet schuldig is aan grensoverschrijdend gedrag (discriminatie, verkeerd taalgebruik, storen les, vernieling schoolmateriaal, enz.).
In het reglement staat niks over de rechten en plichten van docenten/professoren.
Als ex-unifstudent heb ik gemerkt dat docenten aan hogescholen graag eigen regeltjes er op na houden. Ben je verplicht die na te leven als dit niet in het schoolreglement staat als plicht van student en bij weigering de les niet stoort en je gedrag volledig acceptabel is?

Extra vraag: mag een docent je verbieden water te drinken tijdens de lessen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (1)

Je stelt eigenlijk drie vragen en je geeft geen specifieke situaties. Dat maakt de beantwoording van je vraag een beetje lastig, maar ik zal mijn best doen.

Een docent wil als het goed is zo effectief mogelijk zijn les geven. Niet elke docent vindt hetzelfde gedrag even storend en dus is het niet altijd effectief om algemene schoolregels op te stellen voor gedrag binnen de lessen. Daarom mag hij tot op zekere hoogte eigen regels hanteren, mits deze redelijk zijn natuurlijk. Je ziet dit overal, ook bijvoorbeeld in het voortgezet onderwijs. Wij hadden bij één docent als regel had dat iedereen op een vaste plek zat, het hele jaar door. Dit was geen schoolregel, maar zij vond het nu eenmaal makkelijker. Op de universiteit heb ik een aantal docenten gehad die het storend vonden als mensen te laat kwamen. Bij hen gold de regel dat als je te laat was, je pas na de pauze mocht binnenkomen. Anderen hadden de regel dat je maximaal 10 minuten te laat mocht komen, weer anderen hanteerden daar helemaal geen regels voor.
Gedrag dat jij als volledig acceptabel ziet, kan voor een docent wel heel storend zijn. Dus op je vraag of je verplicht bent om regels na te leven die niet in het schoolreglement staan: het hangt af van de afspraken die met de docenten gemaakt zijn. Als een docent aangeeft dat je niet mag praten tijdens de les, en je doet het wel regelmatig, dan is het redelijk dat de docent je dan uiteindelijk vraagt de collegezaal te verlaten. Maar als daar geen duidelijke afspraken over gemaakt zijn, dan is het ook niet redelijk om meteen daartoe over te gaan.

Mag een docent een student verbieden water te drinken tijdens de les? In principe wel, tenminste, als de lessen niet te lang duren en het niet heel heet is buiten. Ik kan me voorstellen dat je dit een rare regel vind, ik zou het zelf ook niet prettig vinden, maar normaal gesproken kan iedereen wel een uurtje zonder water.

Mag een docent een student verbieden de les te betreden? Dat denk ik niet, tenzij dit via de officiële kanalen van de school gaat. Wanneer je namelijk nog niet in de les aanwezig bent, kun je ook nog niets gedaan hebben wat storend kan zijn. Wanneer je echter steeds opnieuw storend gedrag vertoond in de les, dan kan de docent hierover klagen bij de school en kan de school hier iets aan doen. Maar dat lijkt me niets iets dat de docent zelf mag bepalen.

Wanneer jij vindt dat de regels van docenten onacceptabel zijn, dan kun jij natuurlijk ook een klacht indienen bij je school.