Word het na het keuzepakket op het VWO rustiger?

Als je van de 3de naar de 4de gaat op het VWO moet je een keuzepakket kiezen. Dan heb je dus minder vakken, betekent dit ook dat je het minder druk hebt en dus meer vrije tijd hebt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Over 2 jaar wil ik je nog wel eens horen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar de bovenbouw is een stuk pittiger dan de onderbouw. Het voordeel is dat de vakken die je hebt je interesseren, omdat je ze gekozen hebt. Het is niet zo dat het niet te doen valt: Je moet je er alleen een gewoonte van maken je huiswerk bij te houden en mee te doen in de les. Er moet een soort knop om dat dat de gewoonte wordt. Toen dat eenmaal zo was, vond ik het allemaal niet zo erg meer, het wordt een gewoonte en het geeft wel voldoening als je dan een leuk cijfer weet te halen. Dit verhaal is wel gebaseerd op mijn ervaring, ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je intelligent bent, dan kan het zijn dat je het zonder iets te doen ook wel overleeft, maar mijn ervaring is wel dat er niet heel veel zijn die dat kunnen. Daarnaast zijn er aardig wat praktische opdrachten en handelingsdelen die sowieso wel moeten. Ga je nu niet ontmoedigd voelen door dit verhaal. Je went er wel aan, en als je het nu aankunt, dan zit het er qua intelligentie wel in. Toegevoegd na 1 minuut: P.S. ik klink nu alsof ik elke avond heel lang bezig ben, maar ik hou ook nog genoeg tijd over. Maak je er niet al te ongerust om, maar denk vooral niet dat je het makkelijker gaat krijgen!

Ik denk het niet, omdat alles ook moeilijker wordt en je er meer tijd aan moet besteden toch?

Nee, bepaald niet. Het vijfde jaar is een zwaar jaar. Je hebt weliswaar een aantal vakken niet meer, maar met de vakken die je wel hebt wordt je aardig bezig gehouden. Als je de vakken hebt gekozen die je leuk vindt en waar je ook goed in bent, dan heb je het in elk geval voor je gevoel gemakkelijker. Je leert dan wel efficiënter dan wanneer je vakken moet leren waar je een hekel aan hebt.

Nee, in het vierde jaar loopt de hoeveelheid stof per vak flink op, in de vijfde wordt er nog een schepje bovenop gedaan. Over het algemeen vinden leerlingen nu het 5e jaar het zwaarst. In 'mijn tijd' was dat in het vierde jaar (25 jaar geleden). In de zesde wordt het weer rustiger, want dan ben je voornamelijk bezig met voorbereiding op je examens en herhaling van stof die je al gehad hebt. Ga er dus niet van uit dat je het rustiger krijgt. De meeste leerlingen die het redden tot 4 VWO kunnen dat ook wel aan, als ze maar niet te heftig te keer gaan met sporten, uitgaan en baantjes naast de studie. Als je je prioriteiten goed stelt, kom je er wel.

Je hebt minder vakken, maar de stof die je krijgt is lastig. Het verschilt per vak of het moeilijker wordt, maar natuurlijk ook gewoon welke vakken je makkelijk vindt.

Dit is afhankelijk van verschillende zaken. Bijvoorbeeld wat voor vakkenpakket en extra vakken je eventueel kiest. Meer vakken is meer les en huiswerk. Ook heb je voor exacte vakken vaak meer lesuren dan voor talen. Een voordeel kan zijn dat je minder vakken hebt waar je minder goed in bent, waardoor je huiswerk en lessen makkelijker zijn. (Dit is geen garantie aangezien ik natuur en techniek had, maar toch nog engels, frans en duits moest volgen, vakken waar ik niet in uitblonk.) Ik vond de bovenbouw makkelijker dan de onderbouw omdat ik minder vakken had die ik niet leuk/nuttig vond. Maar ik zat ivm een heel vol pakket bijna alle dagen van het 1e tot het laatste uur op school. Toch had ik iets meer vrije tijd omdat je geacht werd om een groot deel van je huiswerk op school te maken. Je instelling maakt ook uit, ben je iemand die op zijn sloffen 6-jes haalt en er niet hard aan werk, zal meer vrije tijd hebben. Maar ga je voor de hoge cijfers, dan kost dit meer tijd. Conclusie: Het ligt aan je vakkenpakket, je eigen instelling/discipline en in hoeverre je gewoon mee kunt komen (dus je niveau).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100