Wat is een propedeuse waard als je wil overstappen naar een andere studie?

Ik doe nu de opleiding Toegepaste Psychologie. Ik ben er niet helemaal zeker over of ik dit echt dé studie van me leven vind. Ik wil misschien wel overstappen naar de studie HBO-verpleegkunde. Toch wil ik eerst nog even aanzien wat ik van TP vind, dus mijn doel is om mijn propedeuse te halen. Maar heeft dit wel enige toegevoegde waarde als ik die heb gehaald en wil dan overstappen naar HBO-v? of is het eigenlijk weggegooide tijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

In principe heeft de propedeuse voor de opleiding geen toegevoegde waarde, tenzij er overlappende vakken zijn. Dat zou in dit geval best zo kunnen zijn, omdat verpleegsters toch een zekere mate van psychologische kennis nodig zullen hebben. Voor die vakken kun je een vrijstelling krijgen wanneer je de propedeuse hebt behaald, maar of dit werkelijk het geval is, zou je na moeten vragen bij de opleiding.
Het is nooit weggegooide tijd. Je doet waarschijnlijk waardevolle leerervaringen op, en hoe meer opleiding je hebt, hoe beter het staat op je cv.

Je zou ook kunnen informeren of HBO-v ook een februari-instroom heeft. In dat geval haal je de propedeuse niet, maar kun je wel eerder starten met de nieuwe opleiding.

Overigens, wat het vorige antwoord zegt over de studiefinanciering, dat klopt niet helemaal, want het sociale leenstelsel gaat waarschijnlijk pas in 2015 in (de officiële plannen zijn er nog niet, maar dit is vooralsnog de planning). Dit betekent dus dat jij volgend jaar sowieso studiefinanciering krijgt als je start met een nieuwe opleiding. Hou er wel rekening mee dat je het laatste jaar van de opleiding zonder moet doen, als je dit jaar afmaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of er iets van een intake of iets dergelijks is, als dit het geval is laat je zien dat je in staat bent om te leren, dit is iets wat ze graag zien.

Een beetje kennis met betrekking tot psychologie als een verpleger lijkt me ook nooit verkeerd.

Als je besluit eerst je propedeuse te halen, kun je de studiefinanciering door laten lopen van de ene studie naar de andere (dit betekend wel optijd inschrijven!). Dit heeft als voordeel dat je de volgende opleiding ook onder studiefinanciering kan volgen, in plaats van het sociale leenstelsel dat vanaf komend schooljaar wordt ingevoerd. Dit heeft een behoorlijk financieel voordeel.