hoe kan je het bereik berekenen op de grafische rekenmachine?

Ik ben nu bezig met een wiskunde opgave, en ik snap het echt niet.
Er wordt gevraagd om het Bf te bereken van [-1,6] van de grafiek -x^2+6x+3. Maar ik kom steeds op een heel ander antwoord uit op mijn rekenmachine.

Ik toets dus eerst de formule in dan druk ik op 2nd + trace dan value waarbij ik dus de eerste x waarde moet invullen, dus ik vul -1 wat dan -4 aangeeft wat klopt en als ik dat opnieuw doe en 6 invul geeft hij een ander antwoord aan dat wat het moet zijn volgens mijn antwoordenboekje

Kan iemand mij hier alsjeblieft mee helpen en aangeven of ik iets fout doe ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Het bereik is de range waartussen de y waarden zich bewegen.
Bij een parabool moet je dan dus even naar 3 punten kijken,
1) waar wordt de range links afgekapt
2) waar wordt de range rechts afgekapt
3) en wat is de waarde van de top of het dal in de range waarnaar je moet kijken

Aangezien de top van deze parabool ergens tussen -1 en +6 zit zal die top dus
de maximale waarde in de range aangeven. Het maximum ligt hier dus NIET op een van de grenspunten van de range.