Kan je via havo een chirurg worden?

Ik heb net mijn mavo diploma behaald en ik doe nu alsnog havo twee jaar veel klasgenoten zeggen dat als je chirurg wilt worden een vwo diploma beter is maar dan ben ik iets in de 20, dus kan het ook niet gewoon via havo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met alleen havo gaat dat niet lukken. Je kan echter wel met een havo diploma operatieassistent worden.(HBO opleiding) Je werkt dan nauw samen met de chirurg. Lijkt je dat niet ook leuk?
http://www.werken-op-de-ok.nl/operatieassistent/index.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou ook nog een IQ-test kunnen doen. Misschien ben je wel hoogbegaafd. In dat geval zou je via speciaal onderwijs havo en vwo in een verhoogd tempo kunnen doorlopen zodat het uitdagender voor je wordt.
Veel mensen die hoogbegaafd zijn belanden op de mavo omdat ze zich vervelen, niet gemotiveerd zijn en niet begrepen worden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid#Onderpresteren
Misschien hoor jij ook wel bij die groep.

Antwoorden (2)

Ja/nee, om naar een universiteit te kunnen die geneeskunde heeft, moet je minimaal een VWO diploma hebben. Als je nu HAVO doet kan je daarna nog twee jaar VWO doen en dan naar een universiteit (maar ook dan moet je de kans hebben, ingeloot te worden). Of je moet een Hbo-diploma hebben behaald met: biologie, wiskunde A of B, natuurkunde en scheikunde op vwo-niveau. Voldoe je hier niet aan dan kan je geen studie geneeskunde doen. Zie de gehele toelatingseisen voor geneeskunde op de UvA op: http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen/content/geneeskunde/toelating-en-inschrijven/toelating-numerus-fixus/toelating-numerus-fixus.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent me voor, prima antwoord: +. Ik kom regelmatig tegen dat mensen denken dat je met alleen een HBO-propedeuse alsnog kunt instromen bij geneeskunde, dat is blijkbaar een hardnekkig misverstand. Dat kán dus wel, maar niet zonder inderdaad alsnog op VWO-niveau de vier genoemde vakken te halen. En dan moet je nog ingeloot worden.
Helaas. Chirirg kan je pas worden nadat je bent afgestudeerd als arts.
En de arstenopleiding (geneeskunde) is een universitaire opleiding waarvoor je alleen met een VWO diploma met goede cijfers toegelaten wordt.

Bedenk goed of je het echt wilt en ook zou kunnen. Als je geen sterke leerling was op mavo/havo gaat vwo en daarna geneeskunde je wellicht wat boven de pet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je een punt. Toch zijn er ook laatbloeiers die met mavo beginnen en via havo en VWO alsnog op de universiteit belanden. Het gebeurd wel eens meer, maar de vraagsteller moet inderdaad geen onrealistische eisen aan zichzelf stellen als hij geen sterke leerling zou zijn.
Utrecht
10 jaar geleden
Klopt. Blijft goed te realiseren dat geneeskunde niet een van de meest 'simpele' academische studies is. Artsen zijn toch vaak altijd al beter geweest op school, vanaf de lagere school al.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is zo, maar wie weet...misschien is de vraagsteller die zeldzame uitzondering wel;-) En anders kan de vraagsteller altijd nog operatieassistent worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn genoeg hoogbegaafde mensen op de MAVO terechtgekomen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Joozd, dat kan inderdaad gebeuren. Klopt.
Hoogbegaafden met een hoog IQ vervelen zich vaak op school en hebben daarom in verhouding vaker geen diploma's omdat ze al snel afhaken. Soms starten zij op het vwo en na een aantal moeizame jaren doen zij dan eindexamen op mavo-niveau.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/48409-hoogbegaafd-mensen-met-een-hoog-iq.html http://www.praktijk-hoogbegaafdheid.nl/phart2.html Om te voorkomen dat hoogbegaafde kinderen vastlopen hebben ze speciaal onderwijs nodig. Maar helaas wordt hoogbegaafdheid vaak niet herkend door docenten.
Het zou dus best kunnen dat de vraagsteller hoogbegaafd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dit zo is dan zou de vraagsteller zich kunnen laten testen en havo/vwo in een versneld tempo kunnen doorlopen.