Aan wat staat het Belgische BSO gelijk?

Aan welk Nederlands VMBO-niveau, staat het Belgische BSO gelijk?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.5K

Het beste antwoord

BSO staat voor Beroeps Secundair Onderwijs. Dit is vooral een praktische onderwijsvorm. De leerling leert een beroep door veel zelf te doen. Er worden vooral praktijkvakken gegeven, en theoretische vakken spelen maar een kleine rol.
Wat dat betreft kan je het niet vergelijken met het VMBO, maar meer met de vroegere huishoudschool en de technische school. Naast beperkte algemene vorming leer je vooral een specifiek beroep. Het BSO bereidt niet voor op verder studeren, maar wel om te gaan werken. Verder studeren is wel mogelijk, maar onder voorwaarden. Terwijl het VMBO wél een goede voorbereiding is op verdere studie.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je wel wat het VMBO is Amadea? Basis/kader is gewoon wat vroeger de huishoudschool en LTS was maar dan op twee niveau's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie, het heeft me goed verder geholpen!

Andere antwoorden (1)

Het is lastig vergelijken omdat je in Nederland meteen op niveau 'sorteert' en in België niet echt.

Het beste kun je BSO vergelijken met VMBO basis/kader maar dan moet je echt oppassen om naar de niveau's te kijken. Het kan best zo zijn dat een kind op BSO qua intelligentie wat hoger zit dan een kind op basis in Nederland. Je kunt MBO dan vergelijken met ASBO, aanvullend secundair beroepsonderwijs.

Kijk eens naar het schema in de bron, daarmee wordt alles duidelijk: http://www.nederbelg.blogspot.nl/2005/02/vergelijking-onderwijsstelsels-belgi.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat apart.. Ik weet het juiste antwoord niet hoor, maar het valt me op dat jullie allebei een - hebben, terwijl niemand het dan blijkbaar "enige juiste" antwoord heeft gegeven. Ik denk dat je gelijk hebt, en dat het ook - zoals je zegt - moeilijk te vergelijken is. En dat Amadea's antwoord juist is als het alleen over VMBO-T zou gaan. Ik heb trouwens niet het idee dat het er allemaal zoveel makkelijker op is geworden sinds ze hier VBO en MAVO hebben samengevoegd. Maar het heeft heel lang geduurd voor ik erachter kwam dat VBO (en ook het nieuwe VMBO) nog weer onderverdeeld was in niveau's, dus ik heb er sowieso weinig kijk op, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de school van mijn oudste hebben ze gewoon weer een Mavo, is wat duidelijker. Je hebt inderdaad VMBO basis, kader en T en dan ook nog gemengd (tussenvorm kader en T). Op zich is er niet zoveel moeilijks aan maar Amadea weet blijkbaar niet waar de LTS is gebleven...