Mag een school een factuur sturen voor de ouderbijdrage en schoolreisje?

We hebben een factuur gekregen voor de ouderbijdrage en het schoolreisje wat aan het eind van het jaar zal plaatsvinden. Mogen ze voor de ouderbijdrage een factuur sturen en ze vragen om binnen 14 dagen te betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Als ze geld willen ontvangen en kunnen verantwoorden dan moeten ze factureren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schoolreisje hoef je niet te betalen maar school mag je uitsluiten. School mag je niet uitsluiten van sinterklaasfeestjes etc

Antwoorden (2)

Ja, natuurlijk mag dat. Maar het zou wel netjes zijn als ze erbij vermelden dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Een factuur sturen mag dus wel, maar je bent niet verplicht te betalen.
Natuurlijk ben je als ouder wel een beetje "moreel" verplicht om te betalen. Er worden activiteiten en materialen van gekocht. Ouders die niet betalen liften dus mee op de portemonnee van wel betalende ouders.
10 jaar geleden
Basisscholen en middelbare scholen kunnen aan ouders een ouderbijdrage vragen voor bepaalde activiteiten buiten het gewone lesprogramma, Zoals schoolzwemmen of excursies. De ouderbijdrage is vrijwillig.

Hoogte ouderbijdrageDe school bepaalt de hoogte en de bestemming van de ouderbijdrage. Dit gebeurt in overleg met de medezeggenschapsraad. De hoogte van de ouderbijdrage verschilt dus per school. Sommige scholen vragen één bedrag per jaar. Andere scholen vragen per activiteit geld aan de ouders.

Ouderbijdrage niet betaaldDe school mag uw kind niet weigeren deel te nemen aan de gewone lessen als u de ouderbijdrage niet (helemaal) betaalt. Wel kan de school besluiten uw kind niet te laten deelnemen aan activiteiten waarvoor u niet heeft betaald. De school moet dan tijdens die activiteiten voor vervangend onderwijs zorgen.

Korting of kwijtschelding ouderbijdrageDe meeste scholen hebben een kortingsregeling of een kwijtscheldingsregeling als u de ouderbijdrage niet kunt betalen. Op veel scholen kunt u in termijnen betalen. De school kan u hierover meer informatie geven.

Ja ze mogen een factuur sturen om geld te kunnen ontvangen moeten ze ook een factuur sturen.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord Ron, misschien even de bron erbij voor de volledigheid?