Welke dubbele studies kan je doen met havo?

Ik zit nu in Havo 4 en ik heb een vraag. Maakt het uit welke studies je kiest want ik vind economie erg psychologie en economie. Kan dat?

Ik sta ook open voor andere studies !!!

Mijn profiel is natuur en techniek en natuur en gezondheid. Met economie en management en organisatie. (wiskunde B)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoeld of je alle combinaties kan maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet er trouwens wel echt goed over nadenken, 2 studies tegelijk is echt niet niks, en het kost ook veel geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Devaluatie van het woord 'studeren'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, studeren doe je alleen aan de universiteit. (tenminste, dat was altijd zo.)

Antwoorden (3)

Als je je havodiploma hebt gehaald dan kan je doorstromen naar een hbo opleiding.
Je vertelt dat je zowel psychologie als economie interessant vindt. Je zou dan toegepaste psychologie (hbo) kunnen doen of een hbo-opleiding economie.

Omdat hbo-opleidingen, veel meer dan universitaire studies, praktijk gericht zijn zal dit moeilijk gelijktijdig te combineren zijn. Je hebt doorgaans meer colleges en praktijkopdrachten dan op de universiteit, waar je veel meer je eigen tijd kan indelen.
Wel zou je nog een avondopleiding kunnen volgen, maar dan heb je geen tijd meer voor het studentenleven en andere leuke dingen;-)

Je kan er ook nog voor kiezen om na een propedeuse hbo door te stromen naar de universiteit om daar vervolgens psychologie en economie te gaan studeren, maar dat zal heel pittig worden om tegelijkertijd te doen. Vergis je niet in de studie psychologie die voor een groot deel uit wiskunde en statistiek bestaat. Je zult daar je handen vol aan hebben. Ook moet je hele dikke wetenschappelijke boeken (vaak in het Engels) in hoog tempo doorspitten. Op de hbo-opleiding heb je daar minder last van, die is minder theoretisch en meer praktijkgericht.

Als je het erg moeilijk vindt om nu te kiezen zou je ook nog kunnen overwegen om eerst nog 2 jaar vwo te doen. Dan heb je nog een tijdje om er over na te denken.

Bezoek in de tussentijd eens open dagen bij de verschillende opleidingen, dat kan soms ook heel verhelderend werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met jouw vakkenpakket kun je ruim 90% van de hbo studies doen. De meeste studies zijn te combineren, maar dat is veel werk. Ook afhankelijk van waar je studeert.
Is er geen studie psychologie ergens in Nederland waar een economisch gedeelte in zit? Dan is dat het overwegen waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe kan je op het hbo gewoon dubbele studies doen. Zelf doe ik zowel de pabo als de lerarenopleiding Nederlands. Een vriend van mij doet ook twee hbo-studies gelijktijdig: lerarenopleiding aardrijkskunde en journalistiek. Wat al eerder gezegd is, is dat hbo vrij praktijkgericht is. Dit houdt in dat je waarschijnlijk stage moet lopen. Je zult dan met bijvoorbeeld een decaan of studieadviseur goede afspraken moeten maken over welke stage je wanneer doet. Wat wel belangrijk is om te realiseren: ook voor twee studies die je gelijktijdig volgt geldt: propedeuse in twee jaar. Dus voor beide moet je binnen twee jaar je propedeuse hebben. Voor deeltijdstudies is dit soms wel anders.
Wellicht een optie is om één van de studies via deeltijd of afstandsleren te doen. Zelf heb ik de eerste drie jaar van LVO Nederlands via de LOI gedaan. Ondertussen deed ik toen voltijd de pabo. Dit is mij erg goed bevallen. Op de website van de LOI is te vinden dat psychologie op hbo-niveau wordt aangeboden. Ook is er de mogelijkheid om daar deelprogramma's te volgen. Je kan dan in je eigen tempo je diploma halen en ondertussen bijvoorbeeld een voltijdstudie in de richting economie doen