Het onderwijssysteem in Frankrijk wijkt nogal af van het Nederlandse systeem. Er is een op het eerste gezicht ingewikkeld stelsel van scholen, klassen en cycli die elkaar onderling overlappen. De cycli zijn in 1989 in de Franse scholen geïntroduceerd om een soepeler verloop van klas naar klas te realiseren. In plaats van zittenblijven en een hele klas nog eens overdoen kan een kind binnen een cyclus verschillende vakken op verschillende niveaus volgen.
Na de eventuele crèche gaan de kinderen achtereenvolgens naar de/het:

École maternelle ; onderverdeeld in de Section des touts-petites, Section des petites, Section des moyens, en Section des grands

École élémentaire ; onderverdeeld in de Cours préparatoire, Cours élémentaire 1, Cours élémentaire 2, Cours moyen 1, en Cours moyen 2

Collège

Lycée général / Lycée technologique / Lycée professionel

Hoewel de 'École maternelle' niet verplicht is, hoort het praktisch gezien wel bij de normale schoolgang. Op kleinere scholen in minder dichtbevolkte gebieden is het gebruikelijk dat kinderen van verschillende niveaus bij elkaar in de klas zitten ('classe à double niveau'). De niveau's CE1 en CE2 of CM1 en CM2 kunnen bijvoorbeeld op die manier samengevoegd zijn.
De leerlingen hebben na drie klassen 'collège' de keuze om naar het 'Lycée professionel' te gaan, een meer praktijkgerichte opleiding dan het 'Lycée'. Aan het eind van het 'lycée professionnel' wordt het Baccalauréat Professionnel behaald. Deze opleiding is in eerste instantie als eindonderwijs bedoeld. Een klein percentage afgestudeerden stroomt door naar hoger onderwijs, meestal naar gespecialiseerde korte hogere beroepsopleidingen. Het niveau is vergelijkbaar met dat van een mbo-diploma op kwalificatieniveau 4.
Het niveau van het Baccalauréat Général is vergelijkbaar met dat van een vwo-diploma, en dat van het Baccalauréat Technologique met een vwo-diploma en soms met een havo-diploma met beroepsgerichte vakken, afhankelijk van het vakkenpakket.
Het Baccalauréat (Général, Technologique en Professionnel) geeft bij wet recht op toelating tot universitair hoger onderwijs.

Er zijn in beginsel twee typen hoger onderwijs: het universitaire onderwijs en het onderwijs aan de Grandes Ecoles. Daarnaast bestaan er verschillende vormen van kort hoger onderwijs. De opleidingen worden gekenmerkt door de verdeling van de onderwijsfasen in drie cycli; in het huidige systeem aangeduid als LMD: Licence, Master, Doctorat (3+2+3 jaar).
Amadea