Hoeveel is 1-?

Vroeger kon je op school een 1- halen voor een toets.
Ditzelfde geldt voor een 1+.

Als je voor een toets een 1 min of 1 plus haalt, wat voor een cijfer heb je dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een 1- is 0,75.
En een 1+ is een 1,25.

Net zoals je vroeger bijv. een 6+ kon krijgen, die zat tussen de 6 en 6,5 in. En dat is dan dus 6,25
En een 7- is dan gelijk aan 6,75

Een plus of een min is een kwart punt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus een 7- staat gelijk aan een 6,5+ ;-P
Computoon
10 jaar geleden
Als je de plussen en minnen beschouwt als kwartpunten wel... maar dan snapt de leerling er natuurlijk niets meer van;-)
Antoni
10 jaar geleden
Pamabo1984, je wil èn een half punt èn een "+" samen in je cijfer? Dat lijkt me iets te veel gevraagd...
Computoon
10 jaar geleden
6,5 + 0,25 = 6,75... dan is een 7- toch vlugger geschreven...

Andere antwoorden (2)

Gewoon een 1. Die plus- en minpunten zijn eigenlijk iets van de basisschool. Je kunt ze niet omrekenen naar 1/4 punten want dan wordt er een nauwkeurigheid gesuggereerd die je er niet aan mag toekennen. Je zou de 'minpunten' kunnen zien als waarschuwing: een 6- betekent dan dat de leerling hard op weg is richting 5, 5 bij gelijkblijvend resultaat. En een 6+: het is wat meer dan voldoende maar het houdt nog niet over. Beter je best doen en een 6, 5 zit er dan wel in.
Computoon
10 jaar geleden
Dat is een beetje een uitdrukking voor "waardeloos". Ik heb als docent vaak discussies gevoerd of een 0 een punt is, of dat het laagste punt een 1 is. 1- is eigenlijk net zoets als 10+.