Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je zeggen: "een leuke belevenis bezorgen", bezorg je een belevenis? adhv "een leuke dag

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil vertellen dat mensen een leuke belevenis krijgen.
In mijn tekst heb ik staan: "...een leuke belevenis bezorgen"
Maar ergens zegt dat mijn gevoel dat het niet correct Nederlands is, aangezien je zegt "Een leuke dag bezorgen" .

Wie kan me helpen of ik dit zo kan zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een leuke belevenis bezorgen gaat over 1 zaak. Een leuke dag bezorgen wil zeggen dat je gans de dag gaat leuk maken en dat kan dan met verschillende leuke belevenissen.
Maar eventueel kan je ook zeggen dat je van de dag een leuke belevenis gaat maken, omdat je dan de ganse dag als een leuke belevenis beschouwd. Maar dat moet je dan in de context van de tekst bekijken
Robby Bb
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
De zin luidt:
"Dat is dan ook precies waarvoor zij het doen, de kinderen een leuke belevenis bezorgen en de mooiste foto’s maken!" Het gaat om foto's, dat is niet een hele dag maar een half uurtje.
Misschien zou ik dan 'belevenis' door 'ervaring' moeten vervangen? Alleen belevenis klinkt positiever dan een ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik opteren voor " moment" te gebruiken

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het wel kan. Immers je hebt soorten belevenissen. Daarbij gaat het om iets dat echt indruk maakt. Dat kan ook iets minder leuks zijn. Een leuke belevenis sluit dat minder leuke uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik ben van mening dat je dat niet kan zeggen.
Een belevenis is subjectief en emotioneel beladen. Jij kan niet in de schoenen van de persoon gaan staan en bepalen dat de belevenis leuk is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Het is gewoon taaltechnisch correct, daarnaast wie zegt niet dat het zo in de hele zin staat: Wij proberen u een leuke belevenis te bezorgen. Dan kan je het opeens wel zeggen zeker? Zo werkt het niet natuurlijk. De zin: "Zwart en wit zijn dezelfde kleur" is ook goed. Dat de inhoud niet klopt is wat anders. Jij zegt nu eigenlijk dat elke zin met iets subjectiefs al gelijk fout is. mobie: Ik heb een mooi huis gekocht.
aanhoorder: Foute zin, ik vind het geen mooi huis. ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee tomaat je mist het punt. Jij als persoon, kan niet bepalen dat ik een leuke dag hebt. Want dat is mijn belevenis. Als jouw leuke belevenis is voor mij, om te gaan bungee jumpen en ik heb hoogtevrees heb. Is het geen leuke belevenis voor mij..
Dus jij kan die stelling " een leuke belevenis" niet waarmaken. En dat is geen goede reclame.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee jij mist het punt. Maar ergens zegt dat mijn gevoel dat het NIET CORRECT NEDERLANDS is, aangezien je zegt "Een leuke dag bezorgen" . Wie kan me helpen of ik dit zo kan zeggen? Daarnaast is reclame haast uitsluitend onwaar en/of subjectief. Dat de stelling niet waargemaakt kan worden staat dus helemaal buiten de vraag. Het blijft correct Nederlands. Het is dus hoogstens een reactie bij de vraag, geen antwoord op de vraag, als je de vraag begrepen hebt. "Jij als persoon, kan niet bepalen dat ik een leuke dag hebt. Want dat is mijn belevenis." Ik snap wel wat subjectief betekent, dat hoef je niet uit te leggen, het verandert niks aan correctheid in taal, maar gaat over ethiek. Dit is een taalvraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een gebeurtenis kan je pas na afloop een belevenis noemen.. Als je nog geen gelijkwaardige ervaringen hebt gehad. En gaat niet of het taaltechnisch correct is... Maar of de taal interpertatie correct is... Bv.... Met deze schoenen loop u makkelijk naar de maan...
Uhm... Er is geen weg naar de maan - de schoenen zijn dus bagger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En gaat niet of het taaltechnisch correct is… Maar of de taal interpertatie correct is… Waar haal je dat uit de vraag? Ik heb al aangetoond dat het om iets taaltechnisch gaat: Quote uit de vraag: Maar ergens zegt dat mijn gevoel dat het niet correct Nederlands is, aangezien je zegt "Een leuke dag bezorgen" .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar gaat de hele vraag over. Taal is niet alleen grammatica en taal techniek... Maar ook over interpertatie. Zonder de juiste interpertatie ben je nergens. Neem de zin..
Gecondoleerd.. Het is een meisje.
Taal technisch een correcte zin...
Interpertatie.. Met een paar regio's in de wereld, geen goede zin.
En de vraagsteller geeft aan geen goed gevoel over de zin te hebben.
En het gevoel klopt, want de interpertatie kan verkeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan nog wel 1000 voorbeelden geven ik snap allang je punt (als je even gelezen had, had je dat allang begrepen aangezien ik zelf ook een technisch juist maar qua interpretatie(zo schrijf je dat woord overigens) onjuiste zin geef). Het gaat erom dat de vrager zelf aangeeft dat het om iets taaltechnisch gaat. Dat staat in de vraag!!!. Een juist antwoord zou dus zijn. Ja, taaltechnisch is dit juist, je gevoel zou echter kunnen komen uit het feit dat de interpretatie onjuist kan zijn als je (voer jouw argument in) in ogenschouw neemt. (weer uit de vraag)
"Ik wil vertellen dat mensen een leuke belevenis krijgen." Dat wil hij dus. Dat hij dat niet kan waarmaken is dus, zoals al eerder aangegeven buiten het punt en is zeker reactiewaardig.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing