Hoe kan het dat sommige boeken niet worden afgehaald in de bibliotheek?

Hallo allemaal. Ik vraag me af waarom maar dan ook waarom mijn bieb boeken in de bibliotheek er niet worden afgehaald. Ik heb mijn boeken echt ingeleverd, maar als ik dan op de site kijk staat er dan meestal 1 die er niet af is. Ik vind dit zwaar irritant en weet niet wat ik moet doen. Hoe zorg ik ervoor dat al mijn boeken eraf gaan en wat moet ik nu doen om die boek niet te hoeven betalen die er niet af is. Want ik heb hem wél ingeleverd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Kennelijk hapert de machine waarmee die boeken ingenomen worden. Er is maar één oplossing: direct na het inleveren in de bibliotheek op de computer controleren dat ze ingenomen zijn, en als je ziet dat het met een exemplaar niet gebeurd is dat gelijk melden bij de inlichtingenbalie. Dan kunnen ze het boek terugpakken en handmatig innemen, en dan heb je gelijk bewijs dat jij het echt teruggebracht hebt. Als je het pas later thuis constateert is het altijd omslachtig. Want dan moet het personeel gaan zoeken waar het boek op dat moment is.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo werkt het niet.
Mijn filiaal is nog maar drie middagen open. Dan kunnen mensen hun boek in de brievenbus gooien. Dat wordt dan verwerkt als de bieb weer open is.
Bij ons in de bibliotheek scan je het boek en dan komt hij te staan op het scherm. Je kunt zien hoeveel je er hebt ingeleverd en ook een bon uitprinten.

Elk boek heeft een unieke code. Kijk eens in de kast en leg bij de balie je probleem uit. Ze kunnen dan zo de betreffende boeken innemen. Als je hem hebt ingeleverd is er niks aan de hand dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HOE heb je ze dan ingeleverd? Want als je dat in de bieb zelf doet, bij het inleverapparaat, dan zie je meteen of het wel of niet "gepakt" is.

Als jij jouw boeken inlevert op een dag dat de bieb niet open is,
bijvoorbeeld door ze in een brievenbus (boekenbus) te gooien, dan worden die boeken verwerkt als de bieb weer open is. En jij weet op welke dag dat is.

Bij ons worden dan al die boeken handmatig "ingenomen", juist om te voorkomen dat mensen een boete moeten betalen, terwijl ze wel een of twee dagen eerder de boeken hebben ingeleverd.
Daar kan natuurlijk best wel eens een keertje iets mis mee gaan.

Dus als jij dan daarna nog steeds ziet dat er een boek niet juist verwerkt is,
dan bel je meteen de betreffende bibliotheek. Dan noem je titels die je ingeleverd hebt.
De mensen van de bieb zoeken jouw gegevens op in de computer en zien dan precies wat er wel of niet gebeurd is.
Die scannen ook het boek wat volgens jou gegevens niet verwerkt is en zien dan precies hoe lang jij dat boek had...............en ook waar dat boek nu is!

Maar als dit "meestal" voor komt, dan is er iets anders mis. Moet je echt met de mensen van de bibliotheek bespreken. Die leveren alle service.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dit bij jou zo vaak gebeurt doe je iets fout. Je zegt niet welk systeem je hebt maar ik kan zien welk boek ingenomen is, dat staat in beeld. Ook kan ik, als ik boeken ga lenen zien dat het boek er nog niet is afgehaald. Als je zo'n systeem hebt moet je dus meteen naar de balie gaan en het laten checken.

Als je je boeken inlevert en de bibliotheekmedewerkers scannen jouw boek zou het niet echt fout moeten gaan maar als het zo vaak gebeurt is dat wel vreemd.

Wat je nu moet doen is vragen of je het wel goed doet. Misschien laat je er te weinig ruimte tussen of iets anders waardoor het zo vaak mis gaat. Niet meer wachten tot je thuis bent hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je ze inlevert als de bieb niet open is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat staat in alinea 2, hier gaat dat eigenlijk nooit fout. Ik vermoed dat de vraagsteller ze niet goed in het apparaat doet en vervolgens niet meteen checkt of ze zijn afgeschreven.